|
Tycker tyvärr att många sticklingar jag klipper av eller får ruttnar. Och då har jag provat både med vatten och jord. Vet ju att jorden inte ska vara för blöt, vet principerna, men jag tycker det ibland känns som att ibland går det bra, ibland inte. I vattenglaset satte jag en stickling, ett blad och en blomstängel. De båda sista har rötter nu men inte sticklingen...  Blomman satte jag ned för den var så fin, bladet en chansning, och sticklingen för jag ville ha rötter, så klart. Spelar ... ... det någon roll när på året man klipper av? ... rumstemperaturen in? ... vattnets kvalitet in? ... vattenbyte roll? ... färgen på glaset vid vattenrotning roll? ... något mer in? Hur maximerar man möjligheterna till att slutligen få en fin liten planta?
pionkvinnan
05-10-2012, 10:48
Hej!
Det viktigaste är ljus, värme och fukt. Jag skär av sticklingen, drar av de nedersta bladen, putsar lite så det inte är för mycket blad på den. Sedan skär jag längs med stammen, cirka 2 cm längst ner, jag gör så på alla sticklingar jag sätter och det verkar bidra till rotbildningen. Sedan får sticklingen ligga och torka i ett par timmar för att minska risken för röta. Sätter sedan sticklingen i vanlig krukväxtjord i en liten kruka, fuktar jorden och trär över en plastpåse med några lufthål. Sedan får den stå under ett lysrör i köket. Det är ett helt vanligt lysrör som sitter under köksskåpet, men det fungerar bra, kollar ibland så att det inte torkar ut. Det sägs ju att det skall vara minst 20 grader för att det skall bli rötter. Det brukar ta ett par veckor. När jag gör det på hösten, så ställer jag dem i söderfönster när sticklingen börjar växa så har jag fina plantor till våren.
Hej. Lite ny på det här med att rota pelargonsticklingar så här gör och upplever jag det.
Nu på hösten går det betydligt sämre jämfört med våren sommaren. Gissar att det beror på Dels att plantorna inte är i tillväxt som de var våren och sommaren. Dels att det är mycket mer mögelsporer i luften och på plantorna.
Fler skott ruttnar och fler envisas med att inte slå rot. Jag använder jord, torvbriketter och Rootit, allt går sämre nu på hösten.
Mitt stickling bord är 120 x 60 cm med 4st "skaywhite" dag ljusrör 8000K med reflektorer så allt ljus hamnar på sticklingarna ljustid 16timmar..
Kniven doppas i alkohol mellan sticklingarna. Har börjat med att låta sticklingarna "torka" lite före de sätts.
Nu provar jag med att driva några plantor med mycket ljus och skall ta sticklingar från dessa.
Jag har några sommarsticklingar i fönstren, de blommar och växer jättefint kanske de stora plantorna har börjat gå in i vintervila och skotten är ”trötta”.
Funderar också på om mer ljus skulle hjälpa?
Tack för era inlägg!
Det lustiga är nämligen att jag har ute på min oisolerade inglasade altan ett gäng med glas där det står sticklingar och det kommer rötter på flera, framför allt på bladsticklingarna. Där inne är det ömsom kallt (det har väl gått ned till 5 någon natt) och ömsom varmt (säkert närmare 30 när solen ligger på under förmiddagen). Känns som att det har funkat bättre än inne i rumstemperaturen.
Såg att något blad ruttnat och jag plockar bort när det händer men då bör det ju ha förpestat vattnet också? Har bytt vatten en gång under perioden de har stått där, kanske en månad eller så.
Jag får inte ihop det.
Sedan skriver ni att ni låter dem torka ett par timmar. Jag har hört el läst att det är viktigt att ytan aldrig får torka ut, ha helst ett glas med vatten att stoppa dem i innan man ev planterar dem i såjord (inte blomjord)...
Ja, ni ser. Vilken förvirring!
Fler som har tips på hur de brukar göra?
Gissar att det är en fördel att låta sticklingen torka om den sätts i jord, där fins troligen mer skadligt som har lättare att komma in i sticklingen.
I vatten vill man att vätskan skall sugas upp direkt så sticklingen inte slokar.
pionkvinnan
05-10-2012, 13:52
Kollade lite i de böcker jag har: Pelargoner av Christa Holm och Pelargoner, Kulturarv i kruka av Karin Martinsson. Det är lättare att få sticklingen att rota sig i jord och rötterna sägs bli starkare från början men det finns olika skolor. Om sticklingen skall torka eller inte finns det också olika åsikter om, man får prova sig fram till det som fungerar. Jag tror inte att det är någon vits med att låta den torka om man skall rota den i vatten.
Pelargoner angrips lätt av mögel- och svampsjukdomar, så det gäller nog att testa och hoppas på det bästa. Mina jordsticklingar brukar dock klara sig bra men visst händer att jag misslyckas, men nio av tio brukar klara sig bra. Och så skall man inte använda sax utan väl rengjord kniv, men jag har aldrig steriliserat min kniv, det har gått bra ändå.
I en av böckerna rekommenderas också att ta sticklingar i juli augusti och rota för övervintring, de kommer igång mycket tidigare på våren och det brukar jag göra och det sämmer.
Jag har bara provat att sätta sticklingar i vatten en gång och det misslyckades så då gick jag över till jord, därför har jag bara erfarenhet av det. Men sticklingen är ju gratis och det är så kul när man lyckas!
Pelargoner vill ju gärna ha frisk luft så det kanske bidrar till att det går bättre på din altan.
Sticklingar är inte alltid gratis, man kan ju köpa/sälja på Tradera, och har man köpt en orotad stickling vill man ju gärna maximera chansen.
Men visst kan man prova olika alternativ om man klipper ned sin egen.
Undrar också om det är olika beroende på om det är en zonal-, häng- eller doftpelargon osv. De är ju helt olika i växtsättet.
pionkvinnan
05-10-2012, 14:12
Det har du givetvis rätt i.
Leopardcookie
17-10-2012, 09:16
Jag har en mårbackapelargon, när jag köpte den sa de att den bara är ettårig och rekommenderade att ta sticklingar. Jag tog en och satte i jorden bredvid moderplantan, men den ruttnade  Nu står jag utan stickling och en jättefin pelargon som kanske inte blommar nästa år.. kan jag ta stickling igen nu i oktober, och vad rekommenderar ni isf?
Alla pelargoner är ettåriga om de utsätts för minusgrader!
Om du förvarar den från ca 4 grader och uppåt (ju svalare desto mindre ljus behöver den) så kommer den säkert att leva upp nästa vår igen!
Jag tycker det verkar som att sticklingarna man tar nu under hösten är svårare att få rötter på än om man tar dem från våren och fram till augusti-september.
Leopardcookie
17-10-2012, 19:01
CITAT (Peztis @ 17-10-2012, 17:21)  Alla pelargoner är ettåriga om de utsätts för minusgrader!
Om du förvarar den från ca 4 grader och uppåt (ju svalare desto mindre ljus behöver den) så kommer den säkert att leva upp nästa vår igen!
Jag tycker det verkar som att sticklingarna man tar nu under hösten är svårare att få rötter på än om man tar dem från våren och fram till augusti-september. Ok nu står den i ett rum som håller 17 grader, antagligen blir det kallare när vintern kommer för vi värmer inte upp rummet. Räcker det med det ljuset den får eller måste den ha extra ljus över vintern?
Ljuset från ett fönster (vilket väderstreck?) under vintern ger inte så mycket ljus... men troligen kommer det att funka. Håll koll på att den inte ränner iväg och blir ranglig för då står den för mörkt i ett för varmt rum.
I mitt garage går det ned mellan 4-10 grader och där har jag inte extraljus direkt över dem. Däremot över mina nerium, bourganvilleor, oliver och citrusar så liiite ljus kommer därifrån.
Förra vintern var det en eller två som strök med ur min samling av kanske 70 krukor med pelargoner så det var ju rätt bra ändå.
Leopardcookie
18-10-2012, 09:00
CITAT (Peztis @ 17-10-2012, 20:31)  Ljuset från ett fönster (vilket väderstreck?) under vintern ger inte så mycket ljus... men troligen kommer det att funka. Håll koll på att den inte ränner iväg och blir ranglig för då står den för mörkt i ett för varmt rum.
I mitt garage går det ned mellan 4-10 grader och där har jag inte extraljus direkt över dem. Däremot över mina nerium, bourganvilleor, oliver och citrusar så liiite ljus kommer därifrån.
Förra vintern var det en eller två som strök med ur min samling av kanske 70 krukor med pelargoner så det var ju rätt bra ändå. Den står i ett västerfönster, på ett skrivbord bredvid fönstret. Det är en stor utekruka den står i och det finns inte plats för den någon annanstans i närheten av ett fönster :/ Är västerfönster bra eller dåligt??
Tror att ditt fönster i väst kommer funka alldeles utmärkt! Huvudsaken är att du håller liv i plantan och inte utsätter den för frost. Ifall du vill spara på plats kan du tukta den lite och använda klippet till sticklingar. Generellt får man bättre resultat om man byter ut dåligt vatten. De vanliga reglerna gäller, att inte låta blad stå i vattnet så de kan ruttna. Har även läst att en bit träkol i bottnen kan hålla vattnet fräsch men tyvärr inte testat själv. Överlag är det väldigt enkelt att rota sticklingar av pelargon.
Förra hösten i mitten av september hittade jag en liten avbruten kvist av pelargon mitt på en trottoar i Göteborg. Den såg lite vissen och torr ut men jag tog hem den, tog bort allt visset och några stora blad, gav den ett nytt snitt och sedan stog den i vatten hela vintern. Den fick snabbt rötter, till och med nya efter de gamla torkat in när jag varit slarvig. Nu i somras har den blommat som om den fått bästa behandligen någonsin. Så med den behandlingen tycker jag nog att pellisar är några av de mest enkla.
Hej
Stickningarna som man tar dem i vinter, men kan spara dem i kylskåp till våren, ock på våren kan de får snabbt rötter. H.Bassam
Är det någon som har provat att spara sticklingarna i kylskåpet? Intressant teori!
Frågan är om det i sticklingen man klipper av finns inbyggt att det är höst och därmed är rotningen sämre eller om det helt är beroende på de yttre förutsättningarna (ljus, värme osv) under våren som gör att rotningen är enklare då.
Nu har jag planterat om de blad och sticklingar jag tog för ett tag sedan och som har stått på den inglasade altanen. Många av dem hade fått rötter men inte allt. Har dock tryckt ned allt i jord nu så får vi se hur det går.
frågan är dock nu hur jag ska göra med brättet...? Ska jag ställa det ut på altanen igen (oisolerat), ha det i rumstemp (22 grader) under belysning eller i källlaren (något svalare än rumstemp) under belysning...?
Det är ju lite konstigt för alla säger att man ska ha det varmt och ljust för att det ska komma rötter men på dessa sticklingar har det kommit fina rötter när det i stort sett har stått i samma temp som ute nu under hösten. Känns nästan som att ställa dem i rumstemp blir lite för stort omslag mot 9-10 grader...
Leopardcookie
06-03-2013, 08:16
Min stackars pelargon överlevde inte vintern, den fick någon röta och blev helt brun inuti stammarna. Men den hade sjutit några skott som jag tog som sticklingar! De verkar ha rotat sig i jorden nu för det utvecklas fler blad. När ska man plantera om dom i mer näringsrik jord? Man vill ju inte gärna dra upp dom för att se hur mycket rötter det finns...
När den verkar ha tagit sig, dvs när den börjar utveckla nya blad brukar man kunna plantera om den i mer näringsrik jord. Jag har dock en annan fråga! Såg på Trädgårdsonsdag där Pernilla M tog stickling vid nedklippning, hon bröt av de nedre bladen och det brukar man ju göra. Sedan sa hon "Och så vill jag ju inte ha toppskottet." Snipp! så klippte hon bort någon cm i toppen och kastade bort. Va?! Jag trodde det var toppskottet man ville ha.
CITAT (Peztis @ 16-04-2013, 22:09)  Jag har dock en annan fråga! Såg på Trädgårdsonsdag där Pernilla M tog stickling vid nedklippning, hon bröt av de nedre bladen och det brukar man ju göra. Sedan sa hon "Och så vill jag ju inte ha toppskottet." Snipp! så klippte hon bort någon cm i toppen och kastade bort. Va?! Jag trodde det var toppskottet man ville ha.  Tror att tanken är en stickling som grenar sig snabbare. Ingen kraft läggs på tillväxt av toppen ända kommer att tas bort. Men då blir pelargoniorna inte så höga Övervintrat i Vardagsrummet.jpg
Ludvig Johansson
17-04-2013, 15:08
När man sticklingsförökar klipper man ofta bort den nyaste veka tillväxten högst upp på sticklingen eftersom den annars bara kommer att torka bort ändå. För pelargoner vet jag inte om det spelar någon direkt roll, men det kan ha varit därför som Pernilla gjorde så. Det verkar gå fint att rota dem just nu, tar ca 1 vecka i växthuset. Granngården har börjat sälja undervärme-mattor, bra att ha vid sticklingsförökning och frösådd.
Svåraste med att föröka pelargoner är att hindra sig från att blöta jorden för mycket. Använd gärna blandning hälften såjord hälften sand.
Kolla på den här filmen - mycket bra inspiration om pelargoner. www.viivilla.se/tv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|