|
Jag har googlat och läst, och upplever att jag får lite motstridig information vad gäller framdrivande av rötter på sticklingar, så nu frågar jag experterna: Ska man sätta sticklingar i vatten eller kan man plantera dem direkt i jord för att rötterna ska växa ut?
Båda metoderna fungerar. Jag föredrar att sätta i jord direkt eftersom jag odlar i jord. Vintergröna trädgårds barrväxter, Petunior (surfina) och Pelargonior har jag förökat i jord och några tomatplantor också
Aha, tack. Jag har ett par sticklingar av sorten Plectranthus ernstii som jag först satte i vatten. Där var de i en-två dagar, men sedan läste jag någonstans att man får bättre rötter om man sätter sticklingar i jord. Jag satte sticklingarna i jord istället, och idag tycker jag att de nedre bladen ser ut att hänga, så jag blev orolig över vilket som är rätt egentligen. Nå, de får väl stå kvar i jorden då så får vi se hur det går.
Sansevieria - svärmorstungor -skall enligt tradition sättas i jord. Men de kan även sättas i vatten.
Så om man har många skott kan man ju göra både ock!
Eva i Skåne
05-10-2012, 13:54
Jag rotar också mest i jord numera. Nån gång när jag inte har tid och lust så sätter jag sticklingar i vatten, men jag tycker det funkar bra direkt i jord. Att bladen kan se lite slokande ut är nog ingen fara Jerrie. Jag tror dom blir stadigare igen när sticklingarna stått i jorden några dagar/vecka. Du ska inte ha för många blad på sticklingarna, men det vet du antagligen. Lycka till! Ernestii är en sån kul plectranthus. Vill du sälja en stickling är jag spekulant
kolla här http://www.hasselforsgarden.se/konsument/t...gar/sticklingarmen jag tillägga att jag har en kompis som tar hem de mest svåra växter ,som arter av begonior,hibiskusar,andra krävande växter och hon säger alltid att hennes bästa resultat är att rota i vatten,Hon har testat flera ggr med jord men hon lyckas bäst i vatten trots de flesta säger annat.
Jag tycker att det har lite med årstiden att göra med. Lättare att rota i vatten när det är riktigt ljust. Men jag föredrar också att rota i jord faktiskt.
Tack för alla svar. Jag låter dem stå kvar i jorden.
varghem
06-10-2012, 07:12
Jag har mina sticklingar i sand (dom flesta är hoyor) tycker att dom får bättre rötter då än i bara vatten och jag kan kontrollera rottillväxten bättre än i jord har oftast en eller två pil-kvistar samtidigt då det verkar främja rotningen
Ålgryte
06-10-2012, 10:53
Tidigare har jag alltid rotat i vatten men sedan i somras gör jag en kombination; dvs jag planterar i MYCKET fuktig jord. Det har fungerat över förväntan även med pelargoner Denna sommar har de ju på moderplantan vant sig vid mycket vatten, kanske är det därför det fungerar...
sparvuggla
06-10-2012, 15:12
Att rota i jord ger flera fördelar. Dessutom vinner man tid, då växten slipper omställningen från vatten till jord.
Men som alla skrivit här, båda delarna fungerar.
mari_tres
06-10-2012, 18:32
Om den verkar hängig så sätt en plastpåse över sticklingen, då behålls fukten bättre.
CITAT (Jerrie @ 05-10-2012, 12:52)  Aha, tack. Jag har ett par sticklingar av sorten Plectranthus ernstii som jag först satte i vatten. Där var de i en-två dagar, men sedan läste jag någonstans att man får bättre rötter om man sätter sticklingar i jord. Jag satte sticklingarna i jord istället, och idag tycker jag att de nedre bladen ser ut att hänga, så jag blev orolig över vilket som är rätt egentligen. Nå, de får väl stå kvar i jorden då så får vi se hur det går.  Just Plectranthus ernestii, så som den heter, kan man gott sätta i jorden direkt då detta är en växt som håller vätska väldigt bra i sina stammar. Annars använder jag så här års vatten med vitmossa, Sphagnum, ljust ska glaset stå, inte soligt. Mossan är antiseptisk och ruttnar inte o kan användas om och om igen. Låt torka mossan tills nästa gång den ska användas, lägg i blöt... osv.
Hej Efter många tester bekräftade att sticklingar ska ha rötter i vatten bättre och snabbare . H.Bassam
Nu är det ju som så att man måste ta i beaktande växtens sätt att växa och hur den annars ter sig inomhus. Många växter tar sig direkt bara du sticker ner dom i jorden. Andra behöver stå i vatten ett tag i ett glas. Men att säga att alla behöver det är bara nys.
smuleborg
10-10-2012, 19:59
Inbitna pelargonförädlare/-samlare menar att det är bättre att plantera/rota p. sticklingar i (så-)jord, för att det minskar risken för sjukdomar. Jag planterar/rotar p. sticklingar som regel i såjord. Det har hänt att jag rotat p. sticklingar i vatten; det har också funkat, om det beror på tur eller om det beror på sort (jag har inte vågar chansa med "dyrgriparna") vet jag inte.
Själv har jag gått över till att rota (icke-suckulenter) i fuktig vitmossa (sådan som finns i små pressade block, mest för orkidéer) med goda erfarenheter.
sqrulan
11-10-2012, 11:11
 Jag tror att jag har läst någonstans att rötter som bildas i vatten är annorlunda än rötter som bildas i jorden så därför blir det extra jobbigt för den vattenrotade sticklingen då den kommer ner i jorden och ska bilda nya rötter som passar bättre där, men jag kan ju ha missförstått nåt. Själv så rotar jag alltid i såjord eller vanlig krukväxtjord. Plectranthus ernstii är väl nåt liknande som Karlbergare? Dom brukar vara lättrotade.
sparvuggla
11-10-2012, 14:59
CITAT (sqrulan @ 11-10-2012, 12:11)   Jag tror att jag har läst någonstans att rötter som bildas i vatten är annorlunda än rötter som bildas i jorden så därför blir det extra jobbigt för den vattenrotade sticklingen då den kommer ner i jorden och ska bilda nya rötter som passar bättre där, men jag kan ju ha missförstått nåt. Själv så rotar jag alltid i såjord eller vanlig krukväxtjord. Plectranthus ernstii är väl nåt liknande som Karlbergare? Dom brukar vara lättrotade. Helt rätt !
Ville bara meddela att mina sticklingar mår bra där de står i jorden. Bladen har rätat ut sig och de står stadigt och rakt som små soldater. En av sticklingarna blommar till och med, så min oro för deras små liv är över.
Så bra att din metod fungerar Jerrie  . Jag sätter oftast succulenter och tjockbladiga sticklingar i jord direkt men sticklingar med spädare blad och växtsätt i vatten först.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|