Full version: Skörda Luktärtor
Polly66
Provade leta en redan skriven fråga, men jag hittade inget!
Har dessutom gått in på Odla via mobilen, vilket inte var lätt!

Min fråga gäller luktärtor som sagt...
Jag fick massor av fröskidor på årets luktärtor o jag har plockat dem
i omgångar för att se skillnaden. Men inget av mina försök ser
ut att vara så lyckade!

Om jag jämför mina frön m de man får i en köpt fröpåse, så ser mina
ut som russin i olika storlekar!!!

När ska jag ta in dem? (jag har tagit in de skidor som sett klara ut m stora frön)
Hur ska de torka? (jag har provat både öppnad o oöppnad skida, men inget verkar bli bra)

Passar på att ställa två frågor om samma växt...
Sådde butiksköpta frön direkt i rabatten i våras (en bit in i juni då det var varmt i jorden)
men det kom bara upp två av en hel påse sad.gif
Frågan är bör man helst förkultivera luktärtor? (jag bor i zon 4-5)
Kan de frön som inte ville i år dyka upp nästa säsong?

kerstin z5-6
Luktärt kan förgros med fördel om du bor i z4-5.
Ärtorna kan gärna blötläggas ett par tim innan sådd

1 maj är en bra dag att börja på,sätt ut dagtid så fort tempen tillåter,när de grott så blir de mindre gängliga, toppa dem med
Mogna luktärtsfrö får du enbart om skidan får sitta kvar länge på plantan,nästan till den öppnar sig.
Detta gör ju att blommningen avtar så jag tar bort allt överblommat ofta.Omogna skidor blir ingenting

Luktärtfrö generation 2 blir ofta mindre blommor,en stor påse är billig så bäst är nya frö vart år.
Tidig omskolning tre o tre i djupa krukor brukar vara bra.
Polly66
Ok, misstänkte att min chansning att så direkt inte skulle fungera så bra!
Ska göra om o göra rätt nästa år wink.gif

Jag har varit rädd att frosten ska ta mina frön, det är därför jag tagit in dem så fort de verkat tillräckligt stora. Vissa skidor skrumpnar ju ihop på växten!
Jag har fortfarande många kvar där ute, ska ha is i magen o låta de sitta o se vad som händer.
Det är, som du säger, ingen större kostnad o köpa en ny fröpåse ifall jag misslyckas m alla skidor! Men det är ju en större tillfredsställelse att ha skördat, sått o odlat upp på egen hand wink.gif

Tack för ditt svar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon