Full version: balkong tips
miss piggy
Hej!

Äntligen är våren här!

Jag har precis fått hem de fröpåsar som jag beställde genom Odla.nu. (Kryddor)

Jag har förkultiverat lite kryddor och blommor i små växthus och efter bara två dagar började de första skotten titta fram!!! Solros fröna växer som tusan och når redan upp till "taket" (på lilla växthuset.) laugh.gif
Hur brukar ni göra med dem? Ska jag sätta dem i kruka i stället? De blir så långa och rangliga!!

Det är så att jag är en total amatör när det gäller blommor och fröer men tycker att det är så himla kul att exprimentera.

Hoppas att någon här kan ge mig lite bra tips! Var beredd på dumma frågor!

Jag och min pojkvän har nyligen flyttat ihop och drömmer om att se vår balkong i grönska nu i vår och sommar, men ingen av oss har någon koll....

Vi bor i en Stockholm förort med balkong i söderläge. (sol största delen av dagen). Vi skulle vilja ha både blomlådor på balkongräcket och några krukor hängande och några på golvet. Mycket grönska och färger som är fina tillsammans. Helst ganska lättskötta också...
De får gärna lukta gott oxå.

Tips?

Är det bäst att så med fröer eller att köpa färdiga blommor från torghandlarna?

Om jag planterar mina kryddfröer ute på balkongen kan de ätas då? Har en hel del trafik 40 meter bort...

Eller är det bättre att så de fröerna som vi vill äta inne?

När är det dax att så mina fröer och börja plantera blommor?
Hur gör jag med solrosorna ute på balkongen? Antar att de blir STORA?!!!

Tacksam för alla svar!

Erika
Åsa, mälardalen zon 2
När jag har haft solrosor har jag direktsått dem utomhus i rabatten på våren.

Till balkong i söderläge rekommenderar jag JÄTTESTORA krukor/byttor gärna med någon form av vattenbehållare inbyggd. Det är jättesvårt att få fina balkonglådor med de där normalstora balkonglådorna i söderläge då kan man behöva vattna flera gånger om dagen. Större byttor fungerar bättre för de torkar inte ut lika snabbt och vill du göra det enkelt för dig så finns det gödningskulor man kan blanda ner i jorden som pytsar ut näring till växterna under större delen av sommaren.

När du börjar avhärda de små plantorna du drivit upp glöm inte att också skugga dem mot solen, småplantor bränns lätt när man sätter ut dem i stark sol.

Det går bra att både köpa växter och att så själv, oftast blir det dock billigast att så själv + man kan odla andra sorter än vad man brukar hitta i trädgårdsbutikerna i närheten.

När man börjar så och när man kan plantera ut är olika för olika växtslag så du får nog tala om vilka växter det är du tänkt dig så kan vi tala om här på forumet ungefär när du bör så och ungefär när du kan ställa ut växterna.

Kryddorna kan du äta även om du har trafik 40m bort.
Fredi
Det går att göra en hel del på en balkong. Själv har jag odlat majs på en balkong i söderläge (se bilden) och jag hade inte en susning om vad jag sysslade med. Ungefär som fortfarande när det gäller odling blink.gif

Se bara till att ha stora, djupa krukor. Om du häller i lecakulor i botten så får du en extra vattenreservoar för de dagar då du inte kan vattna. Blommorna på bilden satte jag dock i en vanlig balkonglåda (med lite leca i botten) och det gick bra. Vid värre torka sloknade de, men vattnar man inom några dagar repar de flesta sig.

godivaex
Hej

Förra sommaren var min första balkongsommar och min balkong verkar ligga i ett liknande läge som din. Jag har sol från ca 12.00 tills solen går ner. Jag köpte självvattnande balkonglådor (ca 20 l blomjord) på Bauhaus. Har funkat jättebra och mina blommor skulle aldrig ha överlevt utan dessa.

Hade även en jättestor kruka mot väggen där jag odlade tomater och de blev jättebra.

Jag rekommendera STORA krukor, om du inte vill springa och vattna hela tiden. När det blev som varmast i somras fick jag ändå vattna varje kväll.

Blommorna köpte jag av torghandlaren (förutom tomerna, luktärter och krassen). I blomlådorna hade jag petunior, ngn gul blomma, lite krasse (som fick tuktas ordentligt för att inte "ta över") Pelargon, dragon, basilika plus ett gräs direkt från skogen hade jag i krukor i skuggan.

I år ska jag satsa på en ordentlig kryddlåda, lavendel, en klängväxt, luktärter, petunior. Penseér ska jag försöka mig på redan i april. Får se om de klarar sig.

Det är UNDERBART men en grönskande balkong när solen steker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon