Full version: balkong tips
miss piggy
Hej!

Äntligen är våren här!

Jag har precis fått hem de fröpåsar som jag beställde genom Odla.nu. (Kryddor)

Jag har förkultiverat lite kryddor och blommor i små växthus och efter bara två dagar började de första skotten titta fram!!! Solros fröna växer som tusan och når redan upp till "taket" (på lilla växthuset.) laugh.gif
Hur brukar ni göra med dem? Ska jag sätta dem i kruka i stället? De blir så långa och rangliga!!

Det är så att jag är en total amatör när det gäller blommor och fröer men tycker att det är så himla kul att exprimentera.

Hoppas att någon här kan ge mig lite bra tips! Var beredd på dumma frågor!

Jag och min pojkvän har nyligen flyttat ihop och drömmer om att se vår balkong i grönska nu i vår och sommar, men ingen av oss har någon koll....

Vi bor i en Stockholm förort med balkong i söderläge. (sol största delen av dagen). Vi skulle vilja ha både blomlådor på balkongräcket och några krukor hängande och några på golvet. Mycket grönska och färger som är fina tillsammans. Helst ganska lättskötta också...
De får gärna lukta gott oxå.

Tips?

Är det bäst att så med fröer eller att köpa färdiga blommor från torghandlarna?

Om jag planterar mina kryddfröer ute på balkongen kan de ätas då? Har en hel del trafik 40 meter bort...

Eller är det bättre att så de fröerna som vi vill äta inne?

När är det dax att så mina fröer och börja plantera blommor?
Hur gör jag med solrosorna ute på balkongen? Antar att de blir STORA?!!!

Tacksam för alla svar!

Erika
Åsa, mälardalen zon 2
När jag har haft solrosor har jag direktsått dem utomhus i rabatten på våren.