BigDaddy
05-10-2012, 15:31
1. Jag har sticklingar av ros & persika. Går de att förvara inomhus under vintern, då svalt & ljust?
Isf - när ska de in?
2. Går de även att förvara dem utomhus?
Hur isf?
De står i krukor.
3. Jag har även en vedartad bit av en vinranka som gick av en bit ifrån. Den står tillfälligt i vatten. Vad ska jag göra om jag vill att den ska slå rot?
4 .Dessutom har jag vedartade sticklingar av amerikanska blåbär som står tillfälligt i vatten. Hur ska jag göra med dem nu?
Har inte lyckats föröka tidigare men har då inte haft vedartade sticklingar utan mjuka gröna.
5. Dessa som står i vatten. Går det även att förvara dem i kylen under vintern från nu, & är det en bra väg att gå med dem?
BigDaddy
06-10-2012, 19:51
Så, hur ska jag göra?

På nätterna nu det senaste har det nog vart ner mot 0 nästan tror jag i Gbg.
Dagtid 10-15 men står inglasat. När solen inte lyser, som 99% av tiden, så är det nog ca 10-12 grader tror jag.
Hej
1-2 Om du har en plats i med svalt och ljus, är det bättre inne.
3-4 rötter kommer, men tar tid.
5 Du kan övervintra dem i kylskåp.
H.Bassam
Huggorm
06-10-2012, 21:26
Går det verkligen att ta sticklingar på persika? Plantskolorna förökar dem ju med ympning, och det skulle de nog inte göra om det gick att få sticklingar att ta sig. Men jag vet inte, jag spekulerar bara.
BigDaddy
07-10-2012, 09:57
Du har säkert rätt i att det inte går. Tvivlar inte på det. Ville testa bara.
Men att plantskolorna ympar är väl, oavsett om sticklingar funkar el ej, för att stammen ska vara av en härdig art?
Det var så jag tänkte & att det då ev går att ta stickling.
Om man ska ympa, vad för art kan man ympa på tro?
Men mina orotade sticklingar i vatten lägger jag i kylskåp då. Alltså blåbären & vinrankan.
Ros & persika tar jag in. Rossticklingarna har rotat sig.
Janne56
07-10-2012, 18:28
Jag har provat att sätta vintersticklingar av persika. Tog årsskott mitt i vintern och grävde ner dem i jorden. Sedan satte jag dem djupt i en hink med sand i april i växthuset. Ungefär hälften rotade sig. Det går alltså att ta sticklingar av persika - åtminstone av vissa sorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.