mollys_matte
05-10-2012, 18:12
Jag tänkte det är lika bra att vara ute i god tid, så jag har en fråga om detta med att mata småfåglar.
Förra året matade jag dem på den sidan av huset som är skuggigast, och jag upplevde att det var väldigt lite fåglar.
Kan det vara så att det är lite för kallt för dem på skuggsidan, att de föredrar maten placerad där den får mer sol?
Eller spelar sånt ingen roll, någon annan kanske hade godare mat helt enkelt?
Huggorm
05-10-2012, 20:38
De vill ha matbehållaren placerad nära någon stor buske eller liknande, så de kan gömma sig för rovdjur. De tycker inte om när det är för öppet runt mataren. Kanske det är därför de tvekar inför ena sidan av ditt hus?
mollys_matte
05-10-2012, 22:30
Tycker busken som satt där var tätare och bättre skydd än den där jag haft den en gång tidigare.
Skälet jag fick flytta matplatsen var att det var stora jordhögar efter dräneringen som gjorde att det inte gick att ha där.
Men nu är de borta så kanske ska flytta tillbaka matplatsen?
mosquito
10-10-2012, 17:56
Är också sugen på att börja mata småfåglar, hur gör man för att undvika att större fåglar kommer dit o förstör?
sparvuggla
11-10-2012, 08:43
CITAT (mosquito @ 10-10-2012, 18:56)

Är också sugen på att börja mata småfåglar, hur gör man för att undvika att större fåglar kommer dit o förstör?
Det bästa är att ha mat på många ställen, då blir konkurrensen mindre.
Vill du inte att kråkor skator och kajor river ner talgbollarna eller flyger iväg med maten är bästa knepet att omgärda matstället med hönsnät, då får dom större fåglarna nöja sig med vad dom mindre tappar.
varghem
11-10-2012, 14:35
jag hänger mina talgbollar och jordnötterna på svåråtkomliga ställen som vid fönsterbrädan och intill en vägg där bara småfåglarna kommer åt
Gröna mormor
12-10-2012, 11:27
Jag hänger mina matare en bit in i en buske så att småfåglarna kan känna sig trygga där. Det är roligt att få börja mata dom nu. Verkar som om årets kullar av blåmes och talgoxe har stannat i min trädgård, för det är fullt av dom vid busken.
varghem
12-10-2012, 20:21
CITAT (Gröna mormor @ 12-10-2012, 12:27)

Jag hänger mina matare en bit in i en buske så att småfåglarna kan känna sig trygga där. Det är roligt att få börja mata dom nu. Verkar som om årets kullar av blåmes och talgoxe har stannat i min trädgård, för det är fullt av dom vid busken.
Mina sötnosar knackade på köksfönstret så det var lika bra att börja dela ut lite smått och gott, verkar finnas väldigt många småfåglar i år... en hel skock brukar sitta i pölarna på infarten och bada vid lunchtid varje dag
Samma här i Nässjö Varghem ;)de talar om tydligt när de vill bli matade särskillt Talgoxarna de är små bestämda rackare dom

Var och köppte en stor säck med solrosfrön ,brukar göra åt en så där tre fyra stycken sådana varje vinter plus talgbollar !Överlistade Kråkorna nu genom att surra fast Talgbollshängaren med ståltråd ;)Har hafft två små söta Ekorrar här i två dagar också !Snart får vi julgrisen och då bad vi om att få Istret också till fåglarna.Glöm inte att slänga ut lite frön på backen också till markätande fåglar .
Är det någon som har något bra tips på hur man bygger eller rentav köper en färdig fröautomat modell större?
Tänker mig till runt 25 kilo frö eller vad dom största säckarna rymmer.
Tänkt enbart till småfåglarna alltså.
Duvor och skator får äta nån annanstans.
kerstinbern
13-10-2012, 15:33
Här är beskrivning på en 10 l, men det går ju att göra större. Men skall den hänga fritt så krävs det grova grenar
http://www.gardenguide.se/artiklar/bygg-di...en-fagelmatare/
Varje morgon då jag sitter här kommer småfåglarna och tittar in och vill ha mat och klart är att de får det!
Egentligen så vill jag inte att fåglarna kommer till balkongen,men så tänker jag att jag sitter ju inte där under den kalla årstiden så jag fortsätter att ge fåglarna mat på balkongen ändå.
kerstinh
23-10-2012, 10:48
Jag har inte sett några stora fåglar vid vår fågelmat sedan vi hängde saker i träd utan större grenar eller annat under. Tidigare stod de stora fåglarna på fågelbordet för att komma åt talgbollarna som hängde ovanför. Talgbollar jag har i metallhållare som man hittar överallt numera, och fröna i automaterna når också bara de små. Vid fågelbordet vi hade förra året, var där en hel del större fåglar. Dottern blev alltid extra glad när de jättestora fåglarna åt från hennes mat, men det blev inte jag. ;-)
Är det ovanligt många fåglar i år förresten eller är det bara jag som inbillar mig? De står i kö hemma hos oss och jag får fylla på automaterna flera gånger i veckan. Fortsätter det såhär, lär vi bli ruinerade på fågelmat... ;-)
Huggorm
23-10-2012, 11:10
CITAT (kerstinh @ 23-10-2012, 11:48)

Är det ovanligt många fåglar i år förresten eller är det bara jag som inbillar mig? De står i kö hemma hos oss och jag får fylla på automaterna flera gånger i veckan. Fortsätter det såhär, lär vi bli ruinerade på fågelmat... ;-)
Det kanske var ovanligt många som överlevde den milda vintern? Eller också har de svårt att hitta mat nu efter den kalla och våta sommaren
Jag fyller på varje dag här !med solrosfrön för de är mest poppis !plus att jag hänger ut Talgbollar och Späck ,gör jag inte det så kommer Talgoxarna direkt och talar om att jag inte sköter mitt ;)de hänger utanför fönstrerna och springer på fönsterbläcken osv !inte en chans att komma undan här inte
Monarda
27-10-2012, 17:51
Tycker det är svårt att hitta bra solrosfrön och kvalitén är ruskigt ojämn. På ICA säljer dom 25 kg:s säckar men tyvärr har dom ingen öppnad så man får se hur dom ser ut, tycker nästan man kan kräva det när det handlar om så stora mängder. Det har hänt att jag köpt säckar med dåliga frön och mycket skräp i. ÖB säljer också stora säckar och visade ett prov, tyvärr var fröna väldigt små. Ska kolla Granngården i morgon, annars blir det min vanliga handlare som är rätt dyr men fröna håller bra kvalité.
Elisabeth-Västkustkolonisten
29-10-2012, 08:38
Jag matar mina småfåglar sedan omkring 4 veckor tillbaka. När blåmesen sitter på stolsryggen utanför köksfönstret och tittar in till mig, då vill dom ha mat.
Mina får jordnötter men det blir dyrt eftersom det är så många. Letade länge efter något som jag kunde hänga upp på balkonen som inte kråkor kommer åt maten. Talgbollar river dom bara sönder och jag vill inte ha kråkor på min balkong.
Elisabeth
Gröna mormor
29-10-2012, 10:30
Jag har köpt en stor förpackning med solroskärnor utan skal på Plantagen. På det viset slipper jag nedskräpningen av skal, och det blir ju billigare också faktiskt. En jätteförpackning med jordnötter och en stor behållare med talgbollar blev det också. Så nu har jag förhoppningsvis mat till dom så det räcker ett par månader. Jag tycker också att det är ovanligt många fåglar i år. Och så har jag en rolig bild på en skata som lyckats att klamra sig fast i min fina fågelmatsställning som jag inhandlade på julmarknaden i Wismar
Igår hade jag besök av mindre hackspett! Den åt glupskt av mina talgbollar - stamgästerna blåmesar och talgoxar försökte verka kaxiga för att behålla maten i fred, men mest såg de imponerade och undergivna ut den stund hackspetten var här. Ovanliga och minskande i antal har jag läst - roligt besök!
Huggorm
29-10-2012, 13:41
Kul med den mindre hackspetten! Jag har sett den ute i naturen några gånger men aldrig vid matbordet, dit kommer bara den vanliga stora hackspetten
Whiskuchi
29-10-2012, 14:15
Jag ger talgbollar (ska köpa energiblock) i en skyddsbur från Vivara och så har jag en hållare för jordnötter. Hittills har jag inte haft så många fåglar här men jag är ovanligt tidigt ute.
Apropå talgbollar som bärs iväg av större fåglar så rekommenderar jag någon form av foderhållare till talgbollar. Dels kan de stora fåglarna inte sno hela talgbollen och dels slipper man hänga ut bollen i nätpåsen.
Nätpåsen är dels skadlig för fåglarna då de kan skada sig på nätet (segt som tusan om man är liten fågel) och dels hamnar många påsar lite här o var. De multnar inte, eller i varje fall otroligt långsamt.
Vivara (googla) har alla möjliga hållare till talgbollar som är alla tiders bra.
Deras talgbollar var däremot inte alls poppis hos fåglarna.
De säljer också olika skydd mot större fåglar.
Värt att kolla tycker jag.
Är inne på andra 18 kilos säcken nu! satt upp späck ett par gånger med ståltråd annars snor Kråkor och Skator det på nolltid , brukar också blanda i hampfrön ibland .Vi köper solrosfrön på ÖB svarta sådana tycker dom är bra nog .
skogstroll
06-11-2012, 17:35
när ska man börja egentligen, mina är väldigt glupska.... speciellt nötväckorna.
sparvuggla
01-12-2012, 15:49
CITAT (skogstroll @ 06-11-2012, 17:35)

när ska man börja egentligen, mina är väldigt glupska.... speciellt nötväckorna.
En del matar året runt, andra bara på vintern.
Nötväckorna är glupska för att dom hamstrar och gömmer det mesta för kärvare tider dom hämtar......
vi är nu inne på våran tredje 20 kilos säck med solrosfrön här !plus att vi sätter ut späck och jornötter !älskar våra små pippifåglar Ekorrar och hackspetar ,plus hararna och våra rådjur

vi är nu inne på våran tredje 20 kilos säck med solrosfrön här !plus att vi sätter ut späck och jornötter !älskar våra små pippifåglar Ekorrar och hackspetar ,plus hararna och våra rådjur
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.