Full version: "Buske" växer enormt
Gorson
Egentligen är det nog ingen buske. Är det någon som vet vad detta är för växt. Den växer med en enorm kraft blir på två säsånger ca 2 meter hög med stora blad och små rosaaktiga blommor. Stammen blir något vedartad andra säsången. I princip kan man säga att den växer med en enkel stam men delar sig efter något eller några år i två - fem stammar nära roten. Klipper, gräver och sliter men har än på tre år inte lyckats kväsa det ca 150 kvadratmeter stora området. Jag antar att det är bara att fortsätta att gräva rötter etc men av ren nyfikenhet vore det intressant att veta vilken växt jag försöker utrota.
Värt att notera är att det råder en terrorbalans mellan denna växt och Jättebalsamin även om jag tror denna växt kommer att vinna i längden. Så inte nog med att jag måste utrota denna växt sedan har jag balasminen att ta hand om också...
varghem
ååååååååååååååh det är rosenhallon (rubus odoratus) den är sååååå vacker.... jag har aldrig lyckats med att få in den i min trädgård
EKLO
Hej,

Jag har själv inga rosenhallon, men en vän har. De går att tukta hårt och vackert - till en häck t ex, bara man kommer åt med gräsklippare runt.
Aqvakul
Visst är den vacker..

Varför inte försöka flytta den till ett bättre ställe?

Den växer ju inte ohämmat och blir inte så mycket större. Äldre skott kan kapas vid basen och då sker en naturlig föryngring....
aloa
Allt som surrar (bin, humlor, flygfän jag inte vet namnet på) älskar rosenhallonen hos oss! Låter nästan mer i snåren än av grannens centraldammsugare.
HelénE
Rosenhallon är väldigt fina, finns ett enormt bestånd hos en granne en bit ifrån och jag skulle säkert få ta, men jag törs inte för jag är rädd de kommer sprida sig för mycket.

Finns det nåt sätt att begränsa hur mycket de sprider sig, om man ska försöka rotspärra hur djupt ner måste man?

Har en liten bit vid staketet jag gärna skulle kunna tänka mig en häck av dem, på insidan är sen gräsmatta och den klipps ju, och på utsidan är det ett dike och sen en grusväg, men jag vill ju inte ha hela diket fullt av dem.

Helén
Eva 33c
Jag gillar också rosenhallon, men hade jag 150 kvm som Gorson så kanske min entusiasm skulle avta något smile.gif
Frågan var trots allt hur h*n ska bli av med den. Jag vet att den är svårrensad, precis som vanliga hallon. Vad den inte tål är i alla fall att bli klippt lika ofta som en gräsmatta. Så alternativet kan kanske vara att gräva bort så mycket du orkar och sen köra över området med gräsklippare/trimmer regelbundet under några säsonger? Det beror förstås lite på hur marken ser ut. Annars är väl täckning med svart plast (efter nerklippning) under några säsonger också att sätt att svälta ut den.
Gorson
Ok tack då vet jag äntligen vad den heter i alla fall. Och visst den har maffiga blad och är rätt vacker.
Men en sak är säker den sprider sig ohämmat och efter att fullständigt klippt ned bestådent flera gånger och grävit rötter under två år och ändå stå med ett 150 kvadratmeter stort område med två meters trifider så kan jag lungt säga att den är tämligen expansiv och svårttuktad. Men visst metoden jag kommer använda är antagligen att gå över med röjsågen och sedan rycka skott hela sommaren som jag nu gjort i två säsonger, jag måste bara vara lite mer intensiv.

På tal om att flytta den, hur man nu flyttar 150 kvadrag mongrove =) så kan ja säga att efter att ha upptäckt att pinnarna jag klippt av rotade sig när jag slängde dem direkt på marken efter rensning så har jag fått börja lägga rötter och pinnar på stenar för att de ska dö riktigt innan ja lägger dem på marken..
Men visst kanske att man skulle kunna ha den på något lämpligt ställe där man klipper med gräsklipparen ofta. det är bara det att det är en sommarstuga och jag är rädd att den hinner förvedas utanför sina gränser innan jag hinner klippa ned dem.
Den verkar helt enkelt trivas i min trädgård...
Bassam
Hej

Du kan ge den, efter efter kapning stor mängd hett vatten med täta mellanrum konvergent , för att du kan dö största mängden rötter.

H.Bassam
Aqvakul
CITAT (Eva 33c @ 07-10-2012, 11:45) *
Jag gillar också rosenhallon, men hade jag 150 kvm som Gorson så kanske min entusiasm skulle avta något smile.gif
Frågan var trots allt hur h*n ska bli av med den. Jag vet att den är svårrensad, precis som vanliga hallon. Vad den inte tål är i alla fall att bli klippt lika ofta som en gräsmatta. Så alternativet kan kanske vara att gräva bort så mycket du orkar och sen köra över området med gräsklippare/trimmer regelbundet under några säsonger? Det beror förstås lite på hur marken ser ut. Annars är väl täckning med svart plast (efter nerklippning) under några säsonger också att sätt att svälta ut den.

tummenupp.gif
emmma
Vore intressant att höra hur det går med utrotningen.

När det gäller jättebalsamin så förökar de sig vad jag vet bara med frö och plantorna är ettåriga, så jag tänker att om man drar upp dem en efter en innan de hunnit sätta nya frö och sedan upprepar när nya småplantor grott, så borde fröbanken i jorden tillslut tömmas (några år kanske?). Gissar att nya plantor kommer gro när man "rör om" jorden genom att dra upp äldre exemplar.
Gorson
lite sent att svara här men kanske någon fortfarande undrar hur det gick. Tja vi grävde ned en infiltrationsanläggning till vår nya toalett och jag sa åt grävmaskinsterna att gå loss hur mycket de ville på området och se det hjälpte. Usch känns som jag svär i kyrkan men det var verkligen en ojämn kamp och de gick inte att göra någonting på området. Nu är området där den stod nästan rent från rosen hallon, den har dock självmant flyttat till tomtens utkant där jag tycker den gör sig ganska bra dock är jag rädd att den bara samlar kraft för att komma tillbaka med förnyad styrka vilket det såg ut som i slutet av förra sommaren.
Anna-Karin Lundberg
Ojdå, jag har köpt rosenhallon och planterat för ett par år sedan. Ska nog gräva upp den innan det blir för vildvuxen. Den står på ett område som inte går att köra med gräsklippare, det blir handgrävning som gäller.
Tack för varningen!
theseraphim
En förvisso ganska fin växt men ett jäkla ogräs, har grävt upp och hystat iväg tonvis av de där från tomten.
Nenna på Aspö
Jag lät min rosenhallon stångas med plymspirean och finlands vita ros, alla tre lika hopplösa på att sprida sig och -peppar, peppar- de håller sig fortfarande på plats i exets trädgård, trots att ingen hållit efter dem på åratal. Björken intill kan förstås ha liiiiiitet med saken att göra också, stenhård konkurrens tuktar det mesta, resten kan man ta med gräsklipparen. :-D
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon