Anna-Maj
Vi håller på och bygger större fähus och eftersom bygget är alldeles bredvid växthuset har vi även dragit en elkabel till växthuset (54m2). Ni som har har el i växthuset, vad använder ni det till? Värmefläkt är ju bra kalla försommarnätter när såderna flyttat ut till växthuset. Finns det några lampor som är bra att ha, jag har ingen koll på vilka lampor som passar till växthus? Värmelampor? Annat som är bra att ha?

Tacksam för svar yes.gif
jaj-51
Det senaste inomm växttbelysning är Led belysning.

Här fins de flesta varianterna
E-bay led ljus
Anja Danmark
LED er kun interessant, hvis man varmer sit drivhus op om vinteren. Når planterne går i hvile, skal de ikke bruge ekstra lys, så der er ingen grund til at bruge en formue på det smile.gif

Men det er fint med lys i drivhuset, så man selv kan finde rundt derude, når det er mørkt - f.eks. helt almindelige lysrør vil være fint til det.

Lady Hamilton
Jag använder ibland lysrörsbelysning i mina växthus, för att kunna arbeta där när det är mörkt. Vad som är viktigt är att själva armaturen som du använder är godkänd för växthus. Den armatur jag använder är köpt på Willab
Ally
CITAT
Ni som har har el i växthuset, vad använder ni det till?

Jag använder el till min kompostkvarn! .... som står inne i växthuset ... blush.gif
Och till fläkten, som också används på sommaren, den slår på automatiskt när det blir för varmt.
Och till belysning.
Anna-Maj
thanks.gif Tackar för alla svar! Belysning för egen del har jag aldrig saknat, men kanske växterna skulle må bättre av lite extra ljus på hösten?

CITAT
Och till fläkten, som också används på sommaren, den slår på automatiskt när det blir för varmt.

Använder du fläkten på hösten? Jag skulle vilja ha något som minskar mögelangreppen som kommer av höstfukten. Den tar alltid gurk- och en del av paprikaplantorna innan frosten tar dem.

Hur förebygger man bäst (och billigast) mögelangreppen på hösten?
Anja Danmark
CITAT (Anna-Maj @ 11-10-2012, 19:10) *
thanks.gif Tackar för alla svar! Belysning för egen del har jag aldrig saknat, men kanske växterna skulle må bättre av lite extra ljus på hösten?
Använder du fläkten på hösten? Jag skulle vilja ha något som minskar mögelangreppen som kommer av höstfukten. Den tar alltid gurk- och en del av paprikaplantorna innan frosten tar dem.

Man lufter ud i drivhuset så meget som muligt. Hvis nætterne er kølige, kan man have en blæser/fläkt på om natten, men om dagen skal man åbne døre og vinduer, så fugten bliver blæst ud, og der er så tørt om muligt til natten...

Men du kan ikke undgå det helt - på et tidspunkt kan planterne ikke mere, og så er sæsonen bare slut smile.gif

I øvrigt - planterne har ikke noget at bruge ekstra lys til på høsten, de er ved at lukke ned for vinteren...

Anna-Maj
Tackar så mycket för svaren! Jag skall satsa på en fläkt till sådderna nästa vår och sedan hoppas på en höst med mera sol än regn biggrin.gif
KRT
CITAT (Anna-Maj @ 11-10-2012, 18:10) *

Beror så klart på hur stort växthus man har - men jag satte ut en Torrbollen MAXI i mitt inplastade växthus som var så fuktigt att det regnade om man kom åt plasten..... Efter 1 v var kondensen borta och möglet har börjat minska!
Kanske inte praktiskt om man har för stort växthus, men för mitt på knappt 10kv fungera det utmärkt.

Finns ju iofs också avfuktare, avsedda för fuktiga utrymmen som källare, eller efter vattenskador....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon