miss piggy
27-03-2004, 20:58
Hej svejs!
Har hört att man kan odla ingefära från de man köper i butik? Stämmer detta och hur går man tillväga?
Jag har precis köpt ett litet Olivträd och undrar hur jag ska sköta om den på bästa möjliga sätt. Just nu står den i ett fönster i söderläge. Är detta för ljust för ett olivträd? Kan jag ta stickningar från mitt träd? När ska man göra det och hur går jag tillväga?
Mvh Erika
Olivträdet får du vänta på att någon som kan hjälper dig med. Men gällande ingefära så har jag riktigt fina plantor som jag satt av färsk ingefära som jag köpt i en vanlig matvarubutik. Jag lade bara ner dem platt, inte stående alltså och täckte med ungefär tregånger så mycket jord som ingefäran var tjock. Jag minns inte exakt, men jag tror inte att det tog så lång tid att få upp. Sätt en plastpåse med en massa hål i över krukan.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
27-03-2004, 22:19
Jag har precis satt ingefära som jag brukar göra varje år men iår är jag något senare än vad jag brukar vara. Jag brukar knappt täcka ingefäran med jord så den ligger ganska ytligt. Jag sätter den i en stor kruka inomhus, det tar ganska lång tid innan skotten dyker upp (4-6 veckor brukar det ofta ta). När det är hyfsat varmt ute tidigt på sommaren planterar jag ut ingefäran i en hink ca 10 liter, på sommaren gödslar och vattnar jag. På hösten tar jag in hinken och skördar allteftersom jag behöver ingefära i maten. Mycket enkelt att odla ingefära speciellt med de varma somrar vi haft under de senaste åren.
miss piggy
28-03-2004, 12:01
Tack för svaren! Nu ska jag till affären och köpa ingefära!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.