solbrud
06-10-2012, 11:36
Jag sådde en för mig ny bekanstskap i år för att det skulle klättra i spaljeer med armeringsmattor. Det skulle funka som insynsskydd. Från min sida blev det förälskelse frånfFörsta ögonkastet -en sort som jag bara MÅSTE så varje år framöver. Nu när det är oktober och alla blad fortfarande äe gröna och frodiga så är baljorna stora men fortfarande helt gröna.
Hur länge ska jag vänta?
Ska de bli bruna och torra där de hänger nu så vet jag inte om det kommer att infalla. Det regnar ju mycket och frosten kanske kommer att förstöra dem.
Kan jag ta in de gröna skidorna och torka dem inomhus, är de mogna tillräckligt tro?
Hur har ni andra gjort som vill spara bönorna till Rosenböna?
Mvh Lotta
Eva i Skåne
06-10-2012, 14:10
Jag har inte plockat förrän baljorna börjat torka så jag vet inte.
Du kan väl ta av några av de som är mest mogna och lägga torrt och sen vänta och se om det blir några som torkar ute. Det kan förändras fort.
Jag skulle tro att det går bra även med de som du plockar omogna om de får ligga och torka.
Jag har precis samma bryderi som du!
Här är tråden som jag startade om det.
Tror jag ska göra som så att jag plockar av en del rätt snart, mannen min sa att det var frost i natt. Så det känns inte som att jag har så mycket att förlora.
Sprang ut och hämtade in några baljor. Dem har jag nu trätt upp på en tråd och hängt på altan.
En var lite rutten i toppen så jag plockade ut bönorna. Kolla vilka skönheter!
[attachment=72773:IMG_1852.JPG]
La dit en tändsticka för att visa på storleken.
När de torkar kommer de att bli bruna med svart ådring.
Eva i Skåne
06-10-2012, 16:41
Är du säker på att de blir bruna Peztis? Ja, det är du förstås om du haft sådan tidigare.
Jag har haft två sorters blomsterbönor, en med helt röda blommor och en med röd-vita. Den ena sorten hade rosa-svarta bönor eller om dom var svart-rosa... medan den andra sorten hade bruna.
Tog en titt på de två bönor jag hade kvar ifrån dem jag sådde och jo, de är bruna med svart ådring. Kanske en svag antydan åt rosa i det bruna men definitivt inte cerisa som nu.
Jag har alltid plockat mogna gröna skidor med stora bönor och lagt på tork inne. När skidan är kruttorr knäcker jag dem och tar ut bönorna som också torkat. De gror bra till nästa år, lägg i blöt ett dygn innan sådd.
solbrud
07-10-2012, 19:25
Tack alla för svaren, då vet jag att jag kan ta in baljorna nu och torka inne. jag har ju jättemånga så det borde bli en del.
Jag testade att driva upp bönorna inne men de var otroligt ömtåliga, gick lätt av vid flytt. Vid den upptäckten så sådde jag bönor ute direkt och de växte jättefort ute också och funkade toppen som vackert och frodigt insynsskydd vilket var mitt mål.
Visst är de enklare att odla direkt på plats av många orsaker. Men om våren och försommaren är ruggig (kall och blöt) så kan bönan ruttna innan den hinner gro och då kan det ju vara bra att sätta den inne, gärna i toapappersrullar.
Men den har verkligen fått en given plats i min trädgård!
Ja det blev första gången för mig i år och jag tycker den var både fin som blomma och god att koka om baljorna var späda förstås :-). Blir definitivt odlat nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.