kurtkurtkurt
Igår när jag var ute och rensade i snår stack det till i fingret. Trodde först det var en tistel eller brännässlor.
När jag på kvällen kollade närmare på det då det inte försvann efter några timmar såg det märkligt ut. Kliar fortfarande idag och det ser ut som ett bett av något mer än brännässlor.
4st prickar i en kvadrat. 0,5cm mellan två och ovan de två är det två till kanske 0,7 cm upp. I en kvadrat alltså eller snarare en rektangel.
Rodnat runt och kliar lite.

Ormbett brukar väl ge två prickar bara väl?
Och dessutom ser detta väldigt litet ut så känns som det borde vara ett mindre djur.
En orms mun är ju betydligt större väl?

Vad tror ni?
Är det ens ett djurbett?
Är helt symmetriskt i en rektangel med 4 stick in.
Känns som det inte borde vara från en växt.
Inte heller svullnad som efter mygg utan 4 prickar med rött runt om.
HelénE
Gissar på en liten mus av något slag. De kan ligga och trycka långt ner i växtligheten.

Helén
Peztis
Idag hittade jag en äsping i det höga gräset, tänkte på det när du pratade bett.
Har huggormar även tänder undertill?
hattstugan

Ormen har bara tänder uppe men den kan hugga både två och tre gånger när den känner sig trängd!

Fick nog tre bett i våras på armen varav två nästan på samma ställe och de kliade som tusan och tog lång tid på sig att läka! Ändå hade jag fleecetröja på mig!
naturtomt-enissen
CITAT (kurtkurtkurt @ 06-10-2012, 16:58) *
Vad tror ni?
Är det ens ett djurbett?

Svårt att säga, men knappast ett ormbett. Huggormsbett ger antingen knappt några symptom alls (ormen har valt att inte injicera gift) eller mycket svåra symptom som inte går att missa (ormen har injicerat gift). Ormar kan bara hugga nån centimeter upp från marken, och är dessutom ganska stora djur som tar nån sekund på sig att bita, så det är svårt att missa att man blivit biten.

Mer sannolikt är att nån växt har stuckit dig, eller nån insekt, t.ex. en spindel eller någon stekel. Eller nån blodsugande insekt som t.ex. rävloppa eller älgfluga. Eller som sagt en mus, de kan bitas rätt ordentligt.
kurtkurtkurt
Ok, ingen orm allrså. Spindel funderar jag på.
Men av allt som finns, vad biter med 4 tänder i en kvadrat så som mina märken är?
Syns fortfarande 2 dagar efter, kliar lite & lite rött runt.

Förstår att det är svårt för er att veta. Men spindel kan det alltså vara?
naturtomt-enissen
CITAT (kurtkurtkurt @ 07-10-2012, 11:06) *
Förstår att det är svårt för er att veta. Men spindel kan det alltså vara?

Ja, fast det är antagligen flera bett/stick, inte ett enda. Om du hade trädgårdshandskar kan t.ex. en stekel ha blivit fastklämd inne i handsken, då sticker den vilt omkring sig.
Eva i Skåne
Jag trodde inte det fanns spindlar i Sverige som kan bita igenom huden confused.gif och fyra gånger confused.gif
CillaM
Jag blev biten av en jordlöpare för ca 1 månad sen. Blev så paff över händelsen o hur jäkla ont det gjorde. Kliade några dagar men så var det borta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon