Full version: Ovanliga odlingar
Natur liv
Jag ser på "Destination New york" på Kunskapskanalen just nu. Det handlar om Brooklyn och bland annat visades en ovanlig odling. En kille hade en mobil odling på sitt lastbilsflak. Flaket var helt jordfyllt och det grönskade däri.

Det var så härligt att se odlingslustan, så jag fick lust att efterlysa andra ovanliga odlingar. Om ni odlar själva eller ha sett odling på något ovanligt ställe så kan ni väl skriva ett inlägg.
FruTrädgårdstomte
Räknas planer?

Eftersom jag älskar träd, men också grönsaker, har en trädgård bebodd av mördarsniglar och ett platt garagetak.... så tänker jag odla grönsakerna däruppe. Där finns ingen skugga från träd, inga sniglar eller harar.
Det kanske går käpprätt... men kanske inte. smile.gif

Tänker mig att odla i olika kärl, byttor och lådor med hål i och stående på typ lastpallar. Det blir nog tungt att få upp allt men jag är envis som synden så just det löser sig.
Taket kommer att hålla det är jag säker på.
Vad andra problem som kan uppstå har jag ingen aning om men prova ska jag iaf. Friskt vågat etc....

Om nån har erfarenhet av nåt liknande tar jag mer än gärna emot råd. smile.gif

Annars har det ju snackats en hel del om vertical gardens de senaste åren, främst i storstäderna då så klart, där man pga platsbrist gjort försök att odla vertikalt, alltså inte klängväxter utan planterar "uppåt väggarna" smile.gif
http://inhabitat.com/vertical-gardens-by-patrick-blanc/

En del av dessa idéer har väl nått Sverige också, och jag vet att jag läst artiklar om takodlingar i innerstäderna, men jag har inga bra länkar precis nu.
Christa
Kan man odla ätbara saker på lastbilsflak? Kan det inte lösas ut hälsoskadliga ämnen?
Natur liv
CITAT (FruTrädgårdstomte @ 08-10-2012, 11:11) *
Annars har det ju snackats en hel del om vertical gardens de senaste åren, främst i storstäderna då så klart, där man pga platsbrist gjort försök att odla vertikalt, alltså inte klängväxter utan planterar "uppåt väggarna" smile.gif
http://inhabitat.com/vertical-gardens-by-patrick-blanc/

Helt klart förgyller grönskan stan, undrar bara hur vattnet hamnar på rätt ställe. Det måste ju vara en bra fasadbeklädnad som tål vatten både här och där.

CITAT (FruTrädgårdstomte @ 08-10-2012, 11:11) *
Eftersom jag älskar träd, men också grönsaker, har en trädgård bebodd av mördarsniglar och ett platt garagetak.... så tänker jag odla grönsakerna däruppe.

Man ska inte ge sig för mördasniglar och annat elände. Det gäller ju att vara uppfinningsrik som du och odla där du har möjlighet. Varför inte på taket? Möjligen för att man inte kan klättra dit. Har ni förresten möjlighet att sitta på garagetaket och njuta av odlingen på närmare håll?
Natur liv
CITAT (Christa @ 08-10-2012, 11:40) *
Kan man odla ätbara saker på lastbilsflak? Kan det inte lösas ut hälsoskadliga ämnen?

Jo, det kan det säkert göra. Jag har själv reagerat på att så många odlingsfält, även biodynamiska sådana, ligger nära E4:an och andra motorvägar, men tydligen säger man att det bara behövs minst 30 meter från bilväg till odling. Kanske räcker det för att inte gummit ska sprida sig, men luftburna partiklar far väl iväg längre än så.

Man ska nog sätta bilflaksodlingen i relation till annat vi äter, jag är helt säker på att det inte är så hälsosamma saker det heller. Jag gillade mest att inte ens höghus, betong och brist på trädgård hindrar odlingslustan ...
FruTrädgårdstomte
CITAT (Natur liv @ 08-10-2012, 15:43) *
Helt klart förgyller grönskan stan, undrar bara hur vattnet hamnar på rätt ställe. Det måste ju vara en bra fasadbeklädnad som tål vatten både här och där.

Ja, jag har ingen aning, och visst känns det som att bjuda in mögelsvamparna i väggen. Fast å andra sidan har det ju funkat i århundraden att ha växter växande på taken, typ sedumtak. Fast de hade väl inte samma krav på isolering då. Hehe.
Bevattning hade iaf inte varit ett problem i år, för här har det mest regnat på tvären. sad.gif

CITAT (Natur liv @ 08-10-2012, 15:43) *
Man ska inte ge sig för mördasniglar och annat elände. Det gäller ju att vara uppfinningsrik som du och odla där du har möjlighet. Varför inte på taket? Möjligen för att man inte kan klättra dit. Har ni förresten möjlighet att sitta på garagetaket och njuta av odlingen på närmare håll?

Garaget är rätt lågt och har sån där 60-tals sarg. Jag tänkte använda stege först men blir det bra och vi vill fortsätta så bygger vi en trappa upp. smile.gif
Det skulle gå utmärkt att sitta där uppe, fast det lär bli olidligt varmt om det är sol.
hattstugan

Idag när jag passerade ett av koloniområdena här i Enköping såg jag att någon odlade röda blommor i en ljust blå Kanot!

Tycket det såg häftigt ut!
omk
CITAT (hattstugan @ 08-10-2012, 17:48) *
Idag när jag passerade ett av koloniområdena här i Enköping såg jag att någon odlade röda blommor i en ljust blå Kanot!

Tycket det såg häftigt ut!

AHA !! NU vet jag vad jag ska göra med det överblivna, armerade plast-taket till en hästkärra !! yahoo.gif
Det ser ut som en bred, flatbottnad roddbåt uppochner ! Hittills har det använts som regnskydd, men nu har jag fått andra idéer ... tummenupp.gif
RitRat
Jag har planterat blommor i ett par gamla trasiga resväskor. En av dem är på marken, den andra på ett gammalt bord. Tygfickan i det uppvikta locket blev också full med jord. Krasse passade perfekt, de slingrar sig ned lämpligt.
sverigestossen
Måtte lige visa denne blog om at odla på garagetaket. Den er på dansk, men med bra bilder, tycker jag. Der er jo visse säkerhetsmoment at komme i håg.
http://meltdesignstudio.com/2012/blog/uden...iver-for-lille/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon