AnnaQ
REMONTERANDE menar jag, jävla rättstavningsprogram.

Jo, till våren ska jag plantera ett större rosparti. Ca 20 meter långt, lite böjt och bredare på mitten så att säga. Men lite häckartat blir det nog.

Jag skulle vilja hitta en frisk, lättskött remonterande ros som blir ungefär 1,5 meter hög. Eller flera sorter som kan passa tillsammans. Jag vill inte att det ska kännas glest. Och rosorna får gärna bre ut sig på bredden. Gillar vanligtvis gammaldags rosor men här ska det nog fanken vara något som blommar länge.

Jag bor i zon 3 och läget kommer att vara soligt, även om rötterna nog hamnar i skugga större delen av dagen.

Tar tacksamt emot tips!

Jag har en stor trädgård som tar mycket tid, och ibland undrar jag om jag skaffar mig för mycket arbete med ett större rosparti? Bör man ha nån slags undervegetation?
Kajsa
Titta i mina album Rugosa rosor, bästa gruppen för en häck dom är friska, fryser aldrig, blommar till frosten kommer. Titta även i album Kanadarosor, där finns många rugosa rosor.
Under rosorna, jag har en del daggkåpa, ta någon marktäckande växt som du gillar, varför inte små lökväxter på våren, sqilla, snödroppar, vildtulpaner.
stanwell
Hej! Det är underbart med rosor som häck. Prova med kanandensiska rosor som Kajsa skriver. Det går att blanda många sorter i en häck tycker jag. Louise Bugnet är en absolut favorit, men det finns många. Om du vill ha svenskodlade rosor så finns de att köpa på postorder hos bl a Flora Linnea och Cedergrens.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon