Jag har haft femöringar i år och undrar hur man bäst övervintrar dem? De står i fönstret och börjar se lite hösttrötta ut nu.
sqrulan
07-10-2012, 08:17
Jag brukar bära ner mina i källaren och där får dom vissna ner, sen så tar jag upp dom nångång under vintern och skördar kottar men vi gör säkert olika.
Tack för svar! Hur förvarar du rhizomerna sedan så att de inte torkar ut? Behöver man vattna något medan de bara står?
femöringarVarför inte så här
Lycka till !
Jo Aldo tack för svar! Hur förvarar jag rhizomerna sedan jag tagit upp dem? Så att de inte torkar ut helt.
sqrulan
11-10-2012, 10:59
Men oj vad du fick vänta på svar!

Jag förvarar mina i vanliga plastpåsar som får vara lite öppna så att dom inte möglar men jag har även ibland låtit dom vara kvar i jorden och bara fuktat på lite med duschflaska då och då.
Jag minns att min svärmor bara ställde undan dom nere i matkällaren till våren då hon tog upp dom och planterade om.
Tack snälla Sqrulan! De håller på att vissna så sakteliga i fönstren nu. Skönt att veta vad jag ska göra med dem!
sqrulan
11-10-2012, 11:52
Mina står redan nere i potatiskällaren för jag har inte plats i fönstren och dom blir ju så fula och skräpiga då dom börjar vissna. Jag har samlat på mej alldeles för många!!
Lycka till med dina!
polecat
11-10-2012, 17:57
Jag klipper bort allt ovan jord och lägger ner krukan i en papperspåse i ett ganska svalt utrymme.
Inger GMT
11-10-2012, 19:41
Jag lägger rihozomerna i en melittapåse och tejpar igen den.Förvarar i en låda i köket tillsammann med andra frön.
Brukar sätta mina femöringar i jord i slutet av februari.
Hälsningar Inger
Min trädgård
Tack för alla svar! Jag hoppas att de blir lika fina som de varit i år. Otroligt vilken massa olika sorter det finns.
Mina rhizomer brukar jag lägga i ett melittafilter med lite vermiculite,viker ner melittafiltret,ställer det svalt i en burk med lock.Tittar till det ca 1 månaden så att det inte ruttnar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.