Fick skott på denna växt av en f.d kollega och den har vuxit som bara den. Man behöver inte vattna ofta heller och jag tycker den är så fin. Men vad heter växten? Gillar ränderna. :)
hattstugan
07-10-2012, 00:06
Välkommen hit till Odla.nu forum!
Kan bara gissa då inte krukväxter är mitt gebit! Finns en växt som kallas 7 flickor i en båt och då syftas det på blomkorgen som jag tror att din blomma kommer att få då!
naturtomt-enissen
07-10-2012, 09:38
Tror det är blomstervagga, Tradescantia spathacea 'variegata'. Det är samma växt som hattstugan kallar 7 flickor i en båt (kallas också 3 män i en båt etc, vilket refererar till att blommorna kommer i grupper nere i de skålformade bladfästena).
lenaw
07-10-2012, 11:43
Ser ju onekligen ut som det ni skriver, efter en bildsök på google. Men var kommer blommorna? Och när? Förstår inte riktigt vad du menar med skålformade bladfästen. Har haft den i ett år nu och den har inte blommat än vad jag vet.
Tror det är blomstervagga, Tradescantia spathacea 'variegata'. Det är samma växt som hattstugan kallar 7 flickor i en båt (kallas också 3 män i en båt etc, vilket refererar till att blommorna kommer i grupper nere i de skålformade bladfästena).
Hos mig heter den Moses i vassen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.