ansan
Köpte ett litet klättervildvin i somras till balkongen. Ville ha räcket inhängnat i röd grönska under höstarna men nu håller det bara på att bli höstvisset i färgen och inte ens en tillstymmelse till röda blad. Det som frodats och vuxit till sig så fint. Är det här en grön sort?
max_lindholm
Vad jag vet så borde alla vildvin få en röd höstfärg. Det krävs dock att den är på ett ljust ställe för att få de klaraste färgerna. Om du har den i kruka kan det vara att den fått lite för mycket gödsel. Universalgödsel NPK på vår och sommar (kväve, fosfor, kalium) och höstgödsel PK (Fosfor, Kalium) i augusti är vad den skulle behöva. Om växten fått tillsatt kväve under hela växtsäsongen så förstår den inte att den skall gå i vila, och håller sig grön så länge som möjligt! unsure.gif
Huggorm
Lokalklimatet på balkongen kan vara så bra att det inte är höst där ännu. Håll ut så kanske det blir röda färger.
Cilla
Jag såg i våras att det fanns flera nya vildvinssorter, dvärgformer i handeln. Försökte finna dem på nätet men hittade inte. Kan vara så att det kommit varianter som inte kan producera den röda färgen.

Nu har du flera bra alternativ! De andra du fått är också möjliga.
Cilla
Artikel om vildvinssorter!

http://www.odla.nu/artiklar/ute/klattervax...sel-och-sortval

HelénE
CITAT (Huggorm @ 08-10-2012, 21:36) *
Lokalklimatet på balkongen kan vara så bra att det inte är höst där ännu. Håll ut så kanske det blir röda färger.

Kan mycket väl vara så. Mitt ena klättervildvin har nu enbart röda blad och har till och med börjat tappa en del, mitt andra är nästan helt grönt, några blad har börjat rödna, och alla blad sitter kvar. Det som fortfarande är gränt står väldigt soligt och varmt, det andra mer skuggigt och skymt av ek och syren lite grann.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon