sarhe1
Hej.
Nu har jag grävt ett 6 meter långt planteringsdike för mina barrotade prakthäggmispelplantor. Först tänkte jag sätta dem på 30 cm avstånd från varandra, men sedan kom jag att tänka på att jag ju inte vill ha en tät häck utan snarare ett glesare buskage in mot skogen. Tror ni att 50 cm avstånd mellan plantorna är bra, eller skall jag glesa ut ännu lite mer? Busken blir ju ganska hög och bred, så 50 cm kanske är lite tight ändå, om man är ute efter det jag vill ha (inte supertätt alltså).

/Sara
Huggorm
Du kan absolut plantera glesare. Buskarna kommer fylla ut även om du sätter med en meters mellanrum. Fast inte längst ner i botten, men det spelar väll ingen roll den här gången? Sedan skulle jag, om dikets bredd tillåter, inte sätta plantorna i en rät linje utan lite omlott
sarhe1
Jag vet, omlott vore nog bra... Kom på det efter att ha grävt. sad.gif
Bassam

Hej

För säkerhet är bättre med avstånd mellan 100 - 150 cm, men du kan plantera med andra växter under de första åren efter plantering.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon