Katarina Odla.nu
Hej alla kunniga, erfarna och ni som fortfarande provar er fram!

Själv gödslar jag aldrig på hösten, men det finns de som menar att det är bra för växternas invintring och för att samla kraft inför nästa säsong.

Jag håller på att reda ut höstgödslingens vara eller icke vara, eftersom många upplever detta som förvirrande. Jag har varit i kontakt med proffsen i Alnarp och jag har läst på i mina favoritböcker. Idag ska jag intervjua några proffs till.

Jag vill så klart kolla även här, i denna källa av kunskap och erfarenhet. Hur tänker ni kring höstgödsling? Argument för, emot, ingen aning? En diskussion vore uppfriskande, sen kan jag meddela vad mina undersökningar resulterar i när jag fått lite mer input.

Hösthälsningar Katarina

hattstugan

Har aldrig gödslat på hösten!

Rensar inte heller bort något annat än ogräset och det som förmultnar av det är ju gödsling i sig!

FruTrädgårdstomte
Mycket bra initiativ. Jag har själv funderat över detta och emotser med intresse vad resultatet blir. smile.gif

Det intryck jag själv fått är dock att de flesta verkar hålla med hattstugan och därför har jag inte brytt mig om det.
Och höstgödsling verkar ju lite motsägelsefullt -- att gödsla extra när växterna ska vila. Fast som jag förstått det ska man inte gödsla med kväve, bara P & K.

Hursom, så har jag hittills gjort som hattstugan, bara rensat ogräset och svampangripna blad, men låtit allt annat vara kvar och gödslat med kogödsel på våren.
Det känns naturligast och enklast, men jag kan ändra mig om det dyker upp goda argument för höstgödsling. smile.gif
Aqvakul
Så här har jag uppfattat det hela efter att följt diskussionen i bl.a. de ledande trädgårdstidningar under många år tillsammans med egna erfarenheter:

Att sprida naturgödsel på hösten har varit populärt bland lantbrukare, mest därför att man hade tid och möjlighet då. På våren var det mycket annat. (Jmf vinterbeskärning av fruktträd) Tanken var väl att näringen skulle finnas tillgänglig tidigt på våren. Idag finns begränsningar för höstgödsling, då man riskerar kväveläckage speciellt då marken är frusen.

Kvävetillskott på hösten är i princip av ondo, då det stimulerar tillväxten och försämrar invintringen. Att tillföra fosfor och kalium på hösten är knappast lönt, eftersonm det normalt sett inte är något bristämne i jorden.

Producenterna försöker sälja på oss en massa produkter som är mer eller mindre onödiga. Det finns idag massor med olika sorters konstgödsel och jord på påse. Man behöver faktiskt inget speciellt rosgödsel eller rhododendrongödsel än mindre någon höstgödsel. Dessutom gödslar vi ofta för mycket, men vattnar för lite, i våra trädgårdar...
LottaJo
Jättebra tråd!

Jag har en relaterad fråga som jag passar på att peta in:

Jag har hört att man i princip inte ska gödsla med kväve efter midsommar för att det är "för sent". Stämmer det, och räknas ko-på-påse dit? Jag har nämligen tung lerjord och brukar använda billiga kogödselpåsar som mull för att luckra upp min tunga jord när jag planterar. Är det dumt? Har förut bara planterat nytt på våren, men den här säsongen har det blivit mycket även senare (typ senast för nån vecka sen...), och jag är rädd att växterna inte ska hinna invintra i tid?
Peztis
Jag är urdålig på att gödsla - oavsett årstid! biggrin.gif

Men annars brukar man ju rekommendera att ösa på med löv och gräsklipp i trädgårdslandet på hösten, vända ned det och låta maskarna göra sitt. men det har kanske mest med strukturen att göra?

Har även fått tipset om att vända ned obrunnen (häst-)gödsel i landet vid samma grävning, då är det fint till våren.
HelénE
Det enda jag brukar gödsla är trädgårdslandet (som är uppbyggt i en stor träram) efter jag tömt det på årets skörd. Då brukar jag gräva om, ha ner lite löv och sen lite kompost om så finns kvar, nån kopåse om det finns och lite algomin. Tycker det är skönt om det liksom är klart på våren (ungefär som bonden) och det växer ju vanligen inte något där som kan ta skada av det utan det brukar vara helt tomt.

I år blir det dock inte så eftersom halva landet nu är fyllt av diverse perenner som delats och köpts på rea och ska användas nästa vår.

Första hösten jag hade trädgård köpte jag en påse som hette Höstgödsel, men glömde sen bort den. Den står fortfarande kvar i förrådet eftersom jag sen lärde mig att man inte ska gödsla perenner och buskar på hösten så jag vet liksom inte vad den ska vara till.

Helén
kerstin z5-6
Aldrig,varför det rinner bara ner i vattendragen?
Katarina Odla.nu
Hej!

Ni verkar inte vara några storgödslare på hösten, precis som jag.

Kväve ska inte tillföras på hösten, så långt är de flesta överens. Kväve främjar tillväxten av bladmassa och allt grönt på växten. På hösten ska växterna förbereda sig inför invintringen och behöver då inga konstiga budskap om att producera mer och nya blad. Väljer växten att inte ta upp kväve som tillförs på hösten så riskerar det att bara läcka iväg.

De andra ämnena vi i huvudsak pratar om när det gäller gödning av trädgården är fosfor och kalium. Fosfor främjar rotutveckling, blombildning och fruktmognad medan kalium är viktigt för växternas härdighet.

Jag har pratar med forskare på Alnarp och med trädgårdsmästare som alla är överens om att det inte finns något belägg för att vi behöver gödsla med kalium och fosfor på hösten. Blomknoppar för nästa års blomning är redan producerade och invintringen klarar våra inhemska växter utmärkt på den näring de har samlat upp under sommaren.

Så långt har jag kommit. Vad säger ni? Kommentarer på detta?
/Katarina

fvd
Så här tänker jag. På hösten rensar jag bort ogräs och gräver lite lätt i rabatter och grönsaksland och täcker de växter som behöver det. Om jag har färdig kompost kör jag ut den annars klipper jag ner växtdelar lägger på jord/torv om det skulle behövas Samtidigt åker det med fallfrukt, löv och annat överblivet som finns i trädgården. Det kallar jag jordförbättring. På en del skuggiga ställen där det har vuxit mossa kalkar jag för att det inte skall fortsätta växa mossa. Jag har alltid gjort så här utan att tänka på varför men jag inbillar mig att om inget lämnar trädgården och djur och mikrorganismer har litet att jobba med så blir det bra. Det som ni har beskrivit ovan om gödsling betraktar jag som allmänna råd eftersom det ju beror på utgångsläget vad som behöver tillföras.
naturtomt-enissen
Växternas upplagsnäring är mestadels stärkelse*, vilket inte innehåller vare sig kväve, fosfor eller kalium. Det går inte att gödsla växten till bättre övervintring, om den inte har hunnit samla näring nog för vintern så är det kört, hur mycket kväve etc den än får.

Däremot kan förstås gödning under tillväxtperioden göra att växten kan hinna samla på sig mer näring.

* det finns några alternativ, t.ex. inulin, men de är alla kolväten.
SteveH
Jag har de 3 senaste höstarna lagt PK-gödning på gräsmattan. Resultatet är att gräset är i mycket bättre skick på våren och kommer igång snabbare, så detta kommer jag att fortsätta med. Har ingen erfarenhet av att höstgödsla andra växter.
IKS
Som jag ser på saken är PK-gödsel bara ett försäljningstrick. Tillverkarna tjänar på det eftersom de oftast får sälja mer NPK kommande vår också på grund av PK-gödslet.

Som tidigare sagts lider vi ingen brist på fosfor i Sverige, snarare ett miljöproblem på sina håll. Kaliumbrist är mycket ovanligt och lerjordar är mycket kaliumrika. Kväve är det begränsande ämnet i svenska jordar och problemet med PK-gödsel är att stora mängder har en tendens att laka ur befintligt kväve i jorden så att växten sedan får näringsbrist kommande säsong som leder till mer NPK-gödsling. Kaliumjonen är plusladdad och när jorden blir mättad av stora koncentrationer som tillförs av PK-gödsel väljer den gärna att binda till minusladdade nitratjoner, som är mest lättlösliga i vatten och lakas ur och leder till onödigt näringsläckage.
Katarina Odla.nu
Hej!
Det kommer upp mycket bra och tänkvärt här, precis som jag hade hoppats. Tack ska ni ha.

Jag fick feedback på denna tråden via mejl och fick lov att lägga med det som ett inlägg i debatten. Jag tar det rakt av som det står i mejlet:

"Som hastigast tittade jag på synpunkterna i Trädgårdsforum om höstgödsling.

I ett inlägg från "naturtomt-enisse..." påstås att stärkelse och inulin och andra kolhydrater som de flesta växter använder för att lagra energi är former av "kolväte". Detta är inte korrekt. Kolväten är t.ex. bensin och fotogen. Visserligen använder ett mindre antal växter kolväten som energiförråd, men då måste kolvätet vara emulgerat i vatten i växtsaften (mjölksaft) eftersom hela biokemin i växter är vattenbaserad.

Jag saknar tidsaspekten i inläggen - tidig eller sen höst. En inte alltför sen giva av höstgödsel till en krävande gröda som gräs i en gräsmatta som "SteveH" rekomenderar fungerar utmärkt enligt egen mångårig erfarenhet.

Hälsningar Kai"

Förmedlat av Katarina
skogstroll
jag är inte så bra med de tekniska termerna men jag undrar varför man ska gödsla nu när de ska "sova"
EKLO
Jag gödslar inte på hösten, gräsmattan lite kanske, men jag har i flera år nu vintertäckt landen med så tjocka täcken av organiskt material som jag kan komma över. Det är förstås ingen gödsling, men det är ganska mkt av det som bryts ned, och masklivet blir fantastiskt, så på ngt vis handlar det ju ändå om gödande förbättring genom gödande jord.

I år funderar jag starkt på att skippa den mesta vintertäckningen eftersom jag haft så jäkla mycket åkersniglar i år.
fvd
Katarina !

Vem är Kai ?
jaj-51
Kontgödsel bara i början på odlings sesongen.
Rensar bort lövhögar och annat som kan bli boplats för sniglarna, dessa rackare har förändrat "rabatt städandet" där maskarna tidigare fick göra en del av jobbet.

Gräsmattan har fåt många små gödslingar i år när regnet varit på gång, den är fin som en tätknuten ryamatta... Sista givan var i augusti rolleyes.gif

Vertikalskuren ett par gånger, klippt nästan varje dag med en lite robbot biggrin.gif

Katarina Odla.nu
Hej!
Som jag skrev i inlägget så är Kai en läsare som inte är med i forumet men som gjorde en kommentar via mejl. Jag valde att lägga ut det som ett inlägg i debatten.
CITAT (fvd @ 15-10-2012, 22:26) *
Katarina !

Vem är Kai ?

Bassam
Hej
Själv tror jag inte på gödsla under hösten, växterna behöver vila, för att komma starka nästa säsongen.
H.Bassam
Cilla
Jag gödslar allt mer på hösten, efter trädens bladfall. Om man ska kunna naturgödsla en gräsyta och ändå kunna använda den tidigt på sommarsäsongen så är hösten absolut den bästa. Det man lägger ut hinner brytas ned.

Mina gödslingar handlar mycket om att få skjuts i gamla och unga träd och buskar, och ändå kunna ha en användbar och frisk gräsyta på sommaren. Av många gödselmetoder för vedartat jag sett och tagit del av, så har luckring, bevattning, gröngödsling och utlägg av färsk stall-, ko- och fårgödsel givit bästa resultat i träden.

Gröngödslingen har enorm effekt i träden men det är bara när de är i riktigt dålig kondition det behövs, och man har platsmöjlighet som man kan använda det. Att på hösten lägga ut färsk gödsel har närapå lika bra effekt men medd intakt sommargräsyta, och dessutom motverkar det jordtrötthet om man får hålla på i några år.

Många träd jag planterar är känsliga för jordtrötthet - fruktträd. Samtidigt är det otroligt otympligt med jordbyten, och svårt att hitta bra ny jord att fylla med dessutom. Att höstgödsla med färsk gödsel har givit mig möjlighet att t ex plantera äpple där äpple stått, som jag inte haft förut.

Att gödsla det vedartade i normal, lätt eller tungt lerhaltig jord, tycker jag i första hand handlar om att få fräs på mikrolivet och daggmaskarna. Det kan man åstadkomma med luckring, Och med bevattning på försommaren. Och i vissa fall med utlägg av gödsel och kompost eller helt enkelt lövmassor.

I stort tror jag att trädgårdsodlingen med vanliga perennrabatter, någon liten odlingstäppa för ggrönsaker och några vedartade träd och buskar är alltför fixerad vid kemikalier när man tänker gödsling. Provar man att luckra kring perenner och buskar ett år, och att vattna dem på försommaren, så får man ofta bättre effekter!

Med gödsling för träd tänker jag numera allt mer i termer av att locka mikroliv och mask. Det är de som gör grovjobbet: Ssyresätter jorden, möjliggör frigörning av det som träd och busk behöver i marken. Och de ÄLSKAR färsk gödsel och kompostmaterial! Samt lite vatten på sommaren...
IKS
Luckring och att tillföra organiskt material för att bibehålla eller förbättra god jordstruktur och gynna mikroliv och mycorrhizasvampar och dylikt så symbiosen gynnas tycker jag låter mer som ståndortsförbättringar än renodlad höstgödsling. Dock inte menat som kritik, utan låter snarare som något vi alla borde eftersträva framför alla dessa magiska preparat som butikerna vill sälja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon