Full version: Så gräs nu?
Sheytun
Vi har nyligen jämnat till gräsmattan med lite extra jord och undrar nu om vi ska slänga på frö nu eller vänta till våren? Bor utanför Uppsala, zon 4, och prognosen de närmaste två veckorna säger 4-10 grader på dagen och några nätter under nollan.
Vill ju dra fördel av att slippa vattna och att det är så lite konkurrens från ogräs nu jämfört med på våren, men vill samtidigt inte så nu om risken är stor att det inte kommer funka.
Vad tror ni? Tacksam för tips!
/Erika
jaj-51
Vänta till våren det är för sent att så

Gräset växer inte när det är så kallt.
Gräsfröna är ljusgroende och behöver värme för att gro.

HelénE
Tror också du ska vänta.

Jag bor i zon 2 och vi hade grävt om en gång lite för några veckor sedan och slängde ut gräsfrön, trodde att det tar sig inte, men förra veckan kom det och nu har det tagit sig bra, men det var i sista stund och förmodligen tack vare att det varit väldigt soligt sista veckan, så det var i sista stund här.

Helén

Sheytun
Tack för era svar! Låter som det blir bäst att vänta till våren!
Erika
Rosrup
Jag hade sått nu.
Varför ge ogräset chansen att komma före gräset?
Jag sådde vid denna tiden förra året och det var inga problem tycker jag.
Visst växte det rätt svagt under hösten men det tog fart igen till våren.

Sen att gräset själv är värsta ogräset är en annan sak.
Sheytun
Tack för er input!
Finns det några risker med att så nu? Det är ju inte hela världen om gräset växer långsamt om det ändå tar fart till våren. Men kan fröna bli förstörda av ev frost/kyla så att man måste göra om allt på våren?
Erika
jaj-51
Läs på fröpåsen där brukar finnas bra information från "tillverkaren".
Sheytun
Detaljerad info saknas tyvärr (Granngårdens slottspark). Det står bara att man ska undvika att så under högsommaren.
Erika
kerstin z5-6
I zon 4 rek jag inte höstsådd..förspillda frö. Det är för kallt nu.
octachoron
Efter att ha iakttagit hur de gör i offentliga grävarbeten i trakten så sår jag alltid gräs på öppen jord under hösten. Gräsfröna kan hinna gro och klara sig under vintern, annars så gror de tidigt på våren och får ett försprång jämfört med om man sår på våren.
Dock så har jag kraftig lerjord så tidog vårsådd är alltid ett problem för mig pga blöt lerjord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon