Maria zon 6
28-03-2004, 08:30
Planerar att göra ett mindre buskage med rosen Rose de Resch.
~ Hur pass känslig är den för sjukdomar? Kan de förebyggas?
~ Har förstått att den blir ca 1-1.20 m hög, men hur vid blir den?
~ Förslag på någon samplanteringsväxt?
Alla erfarenheter ang Rose de Resch uppskattas!!!
Åsa, mälardalen zon 2
28-03-2004, 08:35
Jag tycker min verkar hålla sig ganska frisk, det står dock i rosbibeln att den kan få lättare angrepp av svartfläckssjuka.
Rosen blommar på årsskott och kan formklippas, jag brukar dock mest gallra, nu på våren gallrar jag mest ur det som inte ser så bra ut. På sommaren brukar jag också klippa lite i den när jag ändå tar bort lite vissna blommor. Min buske tror jag är runt 80-90cm bred när den har blad på sig men det går ju bra att klippa i den så vill du ha den smalare är det bara att klippa till.
Jag var ut och tittade på rosen och den ser ut att vara 80-90cm utan blad så den är nog mera runt 1m bred med blad.
kerstin z5-6
28-03-2004, 11:48
Rosen är underbar , doften , utseendet , härdigheten MEN det blir en låg häck ,mina ex når aldrig över 70 cm strecket och 50 -60 vid som max .
Inga svartfläckangrepp eller annat , möjligtvis nån vanlig grön lus om det blir torrt
Tittade på min idag, jag satte den förra sommaren då hann den bli dryga metern. Inte något av stjälkarna har frusit, bara gröna. Det är så rosor ska vara, oömma och inte frysa sönder. Zon 5 ros.
solan_2
01-04-2004, 22:38
Hej!
Rosen ni pratar om, finns den att köpa hos trädgårdshandlaren eller
måste man beställa den?
Tacksam för svar!
Tror att jag bor i zon 4 eller 5??? Sundsvall!
Maria zon 6
02-04-2004, 09:37
Här där jag bor, i Östersund, finns den hos växtvaruhusen.
Kolla hos GunsTrädgård i Birsta, om den inte finns i sortimentet (vilket jag tror att den gör) så kan de säkert beställa hem den!
Blommorna blir helt fantastiska!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.