roband915
Hej hej!
Ny på forumet och även i den gröna världen. Har lite lätt ljusgröna fingrar för tillfället men målet är helgröna självklart.

Denna växt har jag ståendes i ett fönster och vad det är eller var den kommer från har jag inget minne av alls tyvärr. Kan någon hjälpa mig identifiera denna?

[attachment=72812:ugo.jpg]
teo
Påminner om en Echeveria 'Doris Taylor' som fått för lite ljus (skall vara mer kompakt).
roband915
Ah se där! Tack för svaret. Går det att rädda denna på något sätt? Med tanke på att den fått för lite ljus. Jag har ställt den nu i köket under lysröret som är tänt över dagen. Är det ett ok alternativ för att ge den mer ljus?
teo
Jag sa inte att jag var säker. Det kan vara någon annan suckulent som skall se ut så. Den typen av växter brukar iofs vilja ha så mycket sol som möjligt och om man vattnar dem även på vintern så försöker den ju växa ändå även med dåligt ljus. Jag brukar försöka ställa dessa svalt och torrt (men ljust) under vintern, så mycket ljus som kan efterlikna fullt solsken kan man knappast ha hemma. Din växt lär inte gå under, bara bli lite spretigare.
roband915
Nu jädrar har den fått fart o växt min succulent.... eller vad är det?
Min följfråga i denna tråd är... Kan jag beskära denna på något sätt? Eller ta en stickling på något sätt? Då jag är osäker fortfarande på vad det är för växt så ställer jag frågan här.

[attachment=75391:succulent.jpg]
Peztis
Troligen kan du riva av ett blad och sätta ned detta i såjord, då kommer det en liten planta där. Låt gärna snittytan torka en dag eller så innan den sätts i jorden (el sand).

Hittade denna sida, kanske den kan hjälpa dig om förökningen.
Bassam
Hej
Vi behandlar växter som har samma typ av blad likadana.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon