Skadedjursfri.se sålde tidigare deltamethrin i mindre förpackningar till ett pris som var en tiondel av Myrr dvs 0,75g för 119 SEK (Länken fanns kvar via Google men togs bort på hemsidan idag efter att jag frågat om produkten)
Ny säljer dom bara större förpackningar K-Othrine SC25
Den motsvarar 100 L färdigspädd lösning för 1750 SEK och den känns lite i största laget.
Deltamethrin är den verksamma substansen i Myrr men den större förpackningen är Klass 2 (dvs yrkesbruk men inget krav på utbildning)
Finns det någon annan som säljer mindre förpackningar (klass 3 eller 2) koncentrerad deltamethrin?
//Redigerat: Skrev klass 1 och 2 ursprungligen. //
Åsa, mälardalen zon 2
09-10-2012, 06:17
Klass 2 kräver visst det utbildning för att man ska få certifikat, jag har tagit cerifikat för klass 2 medel för trädgård.
Klass 1 kräver specialutbildning + man måste visa upp praktiskt under handledning att man använder skyddsdräkt + alla säkerhetsanordningar mm. Är dock få klasss 1 medel tillåtna i sverige så det är få som jobbar med dessa inom trädgård
Klass 1 skulle inte jag vilja ens vara i närheten av de brukar kräva full skyddsutrustning med gasmask etc. eftersom de är rätt giftiga i de koncentrationerna.
De enda medlena man får använda för hemmabruk + utan certifikat är klass 3 och i sverige får man inte sälja giftigare medel än klass 3 till nån utan certifikat då kan man bli åtalad. Fast finns ju de som gör det ändå, det funkar ju sä länge tills nån svallrar för polisen.
Hej! Tack för svaret Åsa. Det blev fel förståss när jag skrev.
Ska vara Klass 3 och 2 inte klass 1 och 2.
Jag har jordbruk och kan därför köpa klass 2.
Ändrar i ursprungsinlägget för att göra diskussionen mindre förvirrande.
/Bengt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.