Full version: kompostbehållare
Ninni
Hej, vi har snickrat ihop en ny kompstbehållare. Nu måste vi ju olja in den med någonting så den blir mer hållbar. Jag har inte velat använda impregnerat virke och vill inte använda några miljöfarliga oljor. Så kom jag på att falu rödfärg är ju en miljövänlig färg och tänkte använda den. Men jag vet inte om den är så hållbar egentligen till något sånt här. Är det någon som vet? Eller har något bättre förslag?
gammelnalle
CITAT (Ninni @ 28-03-2004, 10:21)
Hej, vi har snickrat ihop en ny kompstbehållare. Nu måste vi ju olja in den med någonting så den blir mer hållbar. Jag har inte velat använda impregnerat virke och vill inte använda några miljöfarliga oljor. Så kom jag på att falu rödfärg är ju en miljövänlig färg och tänkte använda den. Men jag vet inte om den är så hållbar egentligen till något sånt här. Är det någon som vet? Eller har något bättre förslag?

linolja!!!

bäst hade förstås varit om du gjort behållaren i tex lärk!!!
Själv gjorde jag av begagnade engångspallar (gratis!!!) de har hållit i ca 4-5 år.... och tar inte så lång tid att snickra ihop. så jag tycker jag får bra valuta för pengarna.
Jag har dessutom 2 st plåt-soptunnor (som jag fick när kommunen la om till plast-tunnor) Borrade ett "hel hoper" med 8mm hål i botten för luftning /dränering. Fördelen med den är att den är "råttsäker" och blir inte genomsur när sommaren är typisk svensk: dvs regnig. Nackdelarna är de är relativt små och svårt att vända komposten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon