Gnuttis
Någon som vet vad som invaderat mitt äppelträd?

Ser ut som svamp som suttit sig på grenarna. på de grenar som svampen sitter har alla blad redan fallit av. Halva trädet är angripet och svampen har redan letat sig in på stammen.

Vad är det för svamp?

Går trädet att rädda? Och i så fall hur?

Var ingen svamp helst i sommar. Utan det här har kommit nu under hösten

Är tacksam för alla tips om vad jag ska göra.
Cilla
Intrerssant, och sorgligt. Det är troligtvis Silverglans, Chondrostereum purpureum, men kan eventuellt också vara Trametes versicolor, Schizophyllum commune, Polyporus hirsutus.

Silverglans på äpple är en svamp, och drabbar främst starkt beskurna träd. Ditt träd har också haft kraftiga angrepp av fruktträdkräfta, Nectria Galligena, och både snittytor och kräftsårsställen är inkörsportar för silverrglanssvamp. Vuxna träd kan leva länge med kräfta, men inte med silverglans. Båda gynnas av att man misshandlar trädet på ett eller annat sätt, men kan finna fäste ibland ändå.

Typiskt när silverglansen gått långt i ett träd är att den utvecklar sina fruktkroppar i slätbarkig ved. De grenar med fruktkroppar som du visar i bild är vattenskott som har några år på nacken. Det och annan skottbildning man ser i bilderna indikerar att trädet troligtvis är kraftigt stympat och omstympat.

Silverglans visar ganska sällan fruktkroppar som dessa, och när de gör det är veden redan så drabbad att den inte går att rädda. Silverglans brukar först uppenbara sig i en eller flera delar av trädet, ibland endast i någon gren. Svampen utvecklar bl a ett gift som får bladen att se lätt silverfärgade ut.

När det gått så här långt tror jag itne dete finns någon räddning, och dessutom är det stor smittrisk. Silverglans är inte att leka med. Man bör ta bort och direkt bränna skadat material, och likaså bränna stolpar och annat virke som finns i direkt närhet.

Svampen har alltså ganska länge funnits i ditt träd, spridit sig med mycel (ungefär rötter) inne i veden, täppt till kärl, utvecklat toxin (gift) som fått bladen att ändra färg och sedan täppt till kärlen i veden. Detta utan fruktkroppar, antagligen. Nu i år är veden inuti trädet så "befolkad" av svampen inne i veden att den bildat fruktkroppar för att kunna föröka sig med sporer.

Fota alltihop noga och bränn sedan.
Gnuttis
Tackar så mycket för ditt utförliga svar.
Även om jag hade hoppats på ett svar som sa att det inte var så farligt med trädet...

Men det stämmer att trädet blev kraftigt beskurit för drygt 1 år sedan, blev antagligen lite för mycket för det.

Cilla
Hej,
Det är inte roligt att ge besked som detta... Jag kollade med några kollegor som har större erfarenhet av silverglansens fruktkroppar än jag, och de bekräftade tyvärr.

När jag själv blir av med träd på oönskade sätt brukar jag unna mig ett nytt. Det är inte fel att ha det att tänka på under vintern...

Vill du fortsätta med äpple kanske du ska ta det här tillfället att köpa dig ett lite större träd. Kräver mer pengar, men är mycket roligt att göra åtminstone en gång i livet. Mina favoriter nu med lite äldre träd är de som kallas 6-åringar och kommer från en liten plantskola i Ängelholm. Är du intresserad kan jag ge fler uppgifter. Kostar ca 2 000 kr men ger frukt redan första året och ser ut som ett träd...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon