Jag satte den gröna delen av en köpeananas våren/sommaren 2011. Den tog sig bra och är nu ganska stor. Den har stått i växthuset hela sommaren och jag börjar fundera på när det är dags att ta in den. Vill den ha lite kallt först, eller det räcker med 9-10 grader på nätterna som vi haft några veckor nu? Finns det någon lägsta temperatur som den tåler? Och så har jag en fråga till: Ni som har lyckats få frukt på egenodlad ananas, hur många år tar det?
[attachment=72818:2__rig_a...orumbild.jpg]
Mamma har en som hon planterade för ca 30 år sedan. Den har stått ute på sommaren när det är varmt, en hon tar in den redan mot slutet av augusti och har den inne i huset på vintern. Den har ännu inte vare sig blommat eller gett nån frukt, men den överlever år efter år och blir långsamt större och större.
Helén
kerstin z5-6
09-10-2012, 21:56
jag hade frukt år 3.Aldrig kylperiod minst + 10 o ljus över vintern.
Ett äpple intill under juni kan gynna fruktbildning, låter konstigt men funkade:)
Tack för era svar!
Växten är ju så vacker, så det är egentligen tillräckligt, även om det så klart vore jättekul att få frukt!
Jag ska ta in den i dag, eftersom det ev. ska bli frost i natt. Jag kommer att ha den i ett lite svalare rum, ca 15-18 grader, och extraljus 10 timmar om dagen.
Tack för tipset om äpplet, jag ska prova det nästa år!
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-10-2012, 22:56)

jag hade frukt år 3.Aldrig kylperiod minst + 10 o ljus över vintern.
Ett äpple intill under juni kan gynna fruktbildning, låter konstigt men funkade:)
Ska tipsa min mor om äpplet.
Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.