BigDaddy
10-10-2012, 19:07
Jag har en massa växter utomhus tills nu. Placerade dem på inglasad altan men det är på natten lika kallt där som utomhus.
Inatt var det ner mot -3 & ska bli i två nätter till. Därefter blir det varmare pånytt om prognosen stämmer.
Bör jag låta allt stå kvar el är det dags att flytta in det nu?
Växter jag har är:
En massa citrusar, både frösådda & äkta
Flera oliv, frösådda & äkta
Rosépepparträd
Avokado
Kiwi
Fikon, flera sorter
Valnöt, frösådda
Flera kryddor, rosmarin, timjan, basilika
Trädsmultron
Fler finns
Jag vill gärna vänta tills nov. IOM att det blir varmare igen så vill jag helst dra på det men är det för stor risk?
3 nätter med max -3?
hattstugan
10-10-2012, 20:00
Kan du inte täcka dom med fiberduk eller lakan de kommande nätterna?
Är inte så hemma på de växterna du har men gör så på icke glasad eller ens takad altan och det funkar några nätter iaf!
Hos mig rör det sig mest om Dahlior och det gröna på dom är ju rätt frostkänsligt!
Alexander-VG-zon3
10-10-2012, 20:27
Citrus - Ta in innan frosten kommer.
Oliv - Tål dom första frostnätterna.
Rosépepparträd - Ta in innan frosten.
Avokado - Ta in innan frosten.
Kiwi - Tål dom första frostnätterna om det har invintrat.
Fikon - Tål dom första frostnätterna låt dom stå ute tills dom fällt löven.
Valnöt - Om dom börjar gulna i bladen så tål dom första frostnätterna, och bör fälla löven ute som fikonen.
Rrosmarin, timjan, basilika - Rosmarin och timjan tål dom första frostnätterna utan problem, basilika tål ingen frost.
Trädsmultron - Arbutus unedo (Smultronträd) ? tål dom första frostnätterna.
BigDaddy
10-10-2012, 20:49
Tack!!!
Citrusarna åker in direkt nu.
Kiwin har inte invintrat så även den åker in.
Fikon & valnöt har tappat bladen & därmed invintrat så låter de stå.
Jäkla synd bara att det kommit några frostnätter nu & sedan blir det varmare. Hade vart enklare & övervintra om de kunnat stå ute lite till.
Men men, tusen tack iaf även denna gång.
Hej
Nästan alla alla växter som kommer från Asien eller Afrika lämpligen överföras till insidan innan frosten attacken, eftersom finns det lite frost i sina hemland, om inte förtagarna som inte producerar nya sorter eller ympat växterna på sorter som resistans mot frost.
Obs
Därför måste vi följa de informationen som följer växter och vi tillbakar till företag om vi får fel resultater.
H.Bassam
Hej.
Känner igen det här med några frostnätter och därefter en lång tid innan vinterkylan sätter in.
Lite värme bör lösa problemet på samma sätt som våren.
Men vist käns det motigt att kosta på värme när växterna skall gå i vila.
Alexander-VG-zon3
11-10-2012, 06:37
CITAT (Bassam @ 10-10-2012, 23:50)

Hej
Nästan alla alla växter som kommer från Asien eller Afrika lämpligen överföras till insidan innan frosten attacken, eftersom finns det lite frost i sina hemland, om inte förtagarna som inte producerar nya sorter eller ympat växterna på sorter som resistans mot frost.
Tror nästan att Asien till största del får kyla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.