Full version: Granatäpple
rosita
Det råder delade meningar om hur man övervintrar granatäpple, en del säger att den klarar vinter i zon 3 och några säger att den inte tåler en enda minusgrad.

Finns det någon här som har lyckats med övervintringen utomhus? Eller måste jag ta in den? Den ser inte så fin ut just nu, när den har tappat alla blad.
Alexander-VG-zon3
Jag har övervintrat granatäpple i skåne, zon 1-2 ute då frösådda plantor. Men dom har bara klarat någon vinter i ett ganska utsatt läge plus då dom varit frösådder ganska små när dom sattes ut. Varianten Nana anses vara härdigast som man kan hitta i sverige. Och det finns ganska många olika sorter med olika härdighet.

Frost tål dom, även i kruka OM dom har invintrat dvs förvedat toppskotten och börjat fälla löv. Och ska alltså till vintern vara lövfällande.

Dock om du vill testa på friland gäller varmt och skyddat där det är mest sol. I väldränerad och ev upphöjd bädd. Och då kanske det är bra att sätta ut ganska vuxna plantor. Nu om du har den kruka så får du nog ta in den och har det varit några frostnätter så tål den det.
rosita
Mina plantor är 2 år gamla, sådda från kärnor. Förra vintern hade jag dem i minst 5 grader. Tror du att det fungerar att ha dem i växthuset i vinter, utan värme och extraljus? Jag har 10 cm frigolit på golvet och bubbelplastat den delen av huset där växterna står. Jag kan ju skydda själva krukan med bubbelplast också, för att inte jorden ska frysa och därmed rötterna.
oliv
Sen (höst-) frost tål mitt ympade granatäpple som stått ute hela sommaren. Men så fort det har fällt bladen (vilket det inte gjort än - frosten har inte kommit hit till trädgården än), så tar jag in det till ett ljust rum där jag håller 8 grader (för andra växters skull, skulle klara bara över nollan). Jag skulle inte utsätta det en längre tid för minusgrader. Det gäller ju inte bara att eventuellt få det att överleva, utan mitt ska helst utvecklas bra och starta bra på våren. rolleyes.gif

..och så har jag haft "Nana" en gång i tiden (dvärggranatäpple), fin blomning, små frukter, men de gick ju inte att äta... Vill man äta frukterna ska man ha ett riktigt granatäpple (fast jag har inte fått några frukter än på mitt stora... angry.gif man får ha tålamod med träd tummenupp.gif ).
malol761
Jag har två frösådda plantor av sorten Nana. Jag odlar de i krukor och låter de stå ute tills de fällt bladen. Sen åker de in i garaget utan extra ljus fram till det är dags för vår. Det funkar fint för mig. Hade dock ingen aning att det ens var att tänka på att sätta dem ute. Blir nästan lite sugen att testa (zon 2). Även om det förmodligen är en dum idé... rolleyes.gif
En fråga till er som försått plantor. hur lång tid tog det för er att få blommor? Mina är 4 år nu och inga blommor än.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon