es85
hej mitt första inlägg i detta forum smile.gif som rubriken lyder behöver jag lite hjälp att identifiera några växter jag nyligen införskaffat mest suklenter och kaktusar. blomster afären där jag köpte de flesta av dom är inte direkt vidare bra på att märka upp sina växter med vad det är för några. lite svårt då om man vill ta reda på lite mer om dom och hur dom ska skötas sad.gif

lägger upp numererade bilder här nedan smile.gif

NR1 en liten tjokbladig sak

SDC15suckle19.JPG

NR2 en kaktus

SDCsukle3.JPG

NR3 en klase små kaktusar

SDCsukle5.JPG

NR4 en sliten kaktus jag fick utav en vän i sommras. ska visst ha stått utan vatten i ett år!

SDCsukle6.JPG

NR5 en konstig suklent

SDC1sukle4.JPG

NR6 en aloe liknande läke växt som jag fick utav min mor. namnet på den ska vara bulbaine. men när jag söker på det namnet på nätet så hittar jag ingen info om den.

SDC1sukle7.JPG

NR7 något hängande kaktus aktigt. liknar en mistel kaktus. fasst denna rakare har ju taggiga hår vilket misstelkaktusen inte lär ha

SDC1sukle2.JPG

så vad tror ni? vad är det för växter jag har? tacksam för svar thanks.gif
evaisa
Hej! Femman är Gollum! Det vill säga crassula jade ovata 'Gollum'

naughty.gif
teo
Nr 1 är Propellerblad, Crassula perfoliata
Nr 7 är en Ullbärskaktus, Rhipsalis pilocarpa
Alexander-VG-zon3
CITAT (es85 @ 11-10-2012, 23:30) *
NR6 en aloe liknande läke växt som jag fick utav min mor. namnet på den ska vara bulbaine. men när jag söker på det namnet på nätet så hittar jag ingen info om den.

Prova med Bulbine istället tummenupp.gif
teo
Nr 2 och 3 skulle kunna vara olika Parodia.
Nr 4 kan vara Echinopsis cinnabarina
es85
jag tackar för svaren. känner mig nu lite mer bekväm i skon över vad det är för arter jag har. vissa var enkla att med hjälp av namnen jag fick söka vidare på. andra var lite svårare då den finns så många underarter. särskilt den som vi nu får anse vara identifierad som någon form av Bulbine. men nu börgar jag få ordning på det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon