Anna-Karin Lundberg
12-10-2012, 06:53
Jag fick ett äppelträd i födelsedagspresent för två år sedan. Sorten är Aroma och nu finns det ett enda äpple på trädet. Äpplet är stort, rött och väldigt fint, ett praktäpple, faktiskt. Men när är det moget? När ska jag plocka det, jag har ingen aning och vill inte ta det för tidigt - men inte heller låta det hänga och bli dåligt.
Och hur njuter jag bäst av det här jungfruäpplet? Bara äta det som det är, tillaga det eller ska jag äta som dessert med något gott att dricka till?
Preussen
12-10-2012, 12:18
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 12-10-2012, 07:53)

Jag fick ett äppelträd i födelsedagspresent för två år sedan. Sorten är Aroma och nu finns det ett enda äpple på trädet. Äpplet är stort, rött och väldigt fint, ett praktäpple, faktiskt. Men när är det moget? När ska jag plocka det, jag har ingen aning och vill inte ta det för tidigt - men inte heller låta det hänga och bli dåligt.
Och hur njuter jag bäst av det här jungfruäpplet? Bara äta det som det är, tillaga det eller ska jag äta som dessert med något gott att dricka till?
Testa metoden "trial and error". Förhoppningsvis lär ni inte svälta i vinter eller vår om äpplet skulle vara varken över eller omoget. Det finns äpplen i mataffärer, där kan du titta och se hur äpplen ser ut.
Eva i Västerås
12-10-2012, 13:12
Aroma är väl ett vinteräpple? Väldigt gott, föresten.
Då ska du plocka det när det lossnar lätt och låta det ligga svalt minst ett par veckor, kanske mer. Jag vet inte hur sent Aroma mognar.
Grattis till ditt första äpple - må det bli många fler nästa år!
Jag stod precis inför samma frågeställning och här är
min tråd.
Anna-Karin Lundberg
27-10-2012, 07:45
Kolla på mitt praktäpple! Nu är det plockat, har legat inne i en vecka. Är det redo att ätas? Finns nåt särskilt gott att dricka till? Jag tänker på ett litet glas cherry eller nåt sånt? Det är så fint, jag är så glad!
Jag har också lärt mig vikten av att gallra, även om jag inte behövde göra det i år eftersom det bara blev ett. Grannen har äppelträd som är fullproppade med frukt, men det är små knöliga äpplen. Här var bara ett, men så stort och fint. Hellre färre fina än mängder med små!
Det var nog ett bra Aroma-år! Mina äpplen var också jättefina vilket även koltrastarna tyckte. De kunde ju inte ficka i sig ETT äpple! Nä, vi pickar lite på det äpplet, och lite på det, och så tar vi det där.... Så av ca 30 stora glänsande frukter är kanske 10 opickade.
Suck!
Men å andra sidan så är det ju bara att skära bort och rengöra, de är hur mumsiga som helst i en äppelkaka också!
Jag vet faktiskt inte vad som skulle vara gott att dricka till. År dålig på det där med sherry osv. Men jag förstår precis hur du menar med att det ska avnjutas på rätt sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.