|
Full version: Vintertäckning
Leopardcookie
12-10-2012, 08:29
Jag har täckt mina växter med alm, lönn och björklöv. Finns det någon nackdel med att täcka sånt som inte behöver vintertäckning? Har hört att någon typ av löv till och med kan förstöra växterna, vet någon något om det?? Jag har klematis som är nyplanterade i somras, vill inte att de ska dö helst
kerstin z5-6
12-10-2012, 11:23
Ja, risken med för mycket täckning på vissa perenner tex är 1 onödigt jobb,2,det kan mögla under täcket och förstöra stammarna/rothalsen på tex en clematis. Löv kan bli kompakta lövkakor" som tinar långsammmare än om växten varit utan dem.
Alexander-VG-zon3
12-10-2012, 13:16
Sämst är björk och andra ''tunna'' löv att använda om man inte håller dom torra. Björk blir snabbt en gegga som förmultnar snabbt.
Leopardcookie
13-10-2012, 10:08
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 12-10-2012, 14:16)  Sämst är björk och andra ''tunna'' löv att använda om man inte håller dom torra. Björk blir snabbt en gegga som förmultnar snabbt. Hur håller man dom torra när det regnar hela tiden?  Är det inte bra för jorden, dvs att det gödslar och tillför mikroorganismer när löven förmultnar?? CITAT (kerstin z5-6 @ 12-10-2012, 12:23)  Ja, risken med för mycket täckning på vissa perenner tex är 1 onödigt jobb,2,det kan mögla under täcket och förstöra stammarna/rothalsen på tex en clematis. Löv kan bli kompakta lövkakor" som tinar långsammmare än om växten varit utan dem. Skulle du rekomendera att jag tar bort täckningen på just klemis? Har gödslat den lite med benmjöl så den kanske klarar sig utmärkt utan lövtäcke? Jag har ingen koll på just den perennen ftersom jag aldrig haft den tidigare.
Natur liv
13-10-2012, 10:13
CITAT (Leopardcookie @ 13-10-2012, 11:08)  Är det inte bra för jorden, dvs att det gödslar och tillför mikroorganismer när löven förmultnar?? Jo, förmultnade löv i småbitar är bra näring. En del kör med gräsklipparen över löven för att få dem i tillräckligt små bitar så att det inte riskerar att bli för fuktigt och lufttätt. Använder man löv som täckmaterial gissar jag att det blir för mycket och att man till våren behöver ta bort en del.
Leopardcookie
13-10-2012, 10:28
CITAT (Natur liv @ 13-10-2012, 11:13)  Jo, förmultnade löv i småbitar är bra näring. En del kör med gräsklipparen över löven för att få dem i tillräckligt små bitar så att det inte riskerar att bli för fuktigt och lufttätt. Använder man löv som täckmaterial gissar jag att det blir för mycket och att man till våren behöver ta bort en del. Ok ska genast räffsa bort lite i rabatterna! Men jag har läst att rhododendron vill ha 5-10 cm tjockt lövtäcke för att skydda rotsystemet mot nedfrysning.. men främst boklöv
Natur liv
13-10-2012, 10:33
CITAT (Leopardcookie @ 13-10-2012, 11:28)  Ok ska genast räffsa bort lite i rabatterna! Men jag har läst att rhododendron vill ha 5-10 cm tjockt lövtäcke för att skydda rotsystemet mot nedfrysning.. men främst boklöv Jag menade att du kan räfsa bort löven till våren, efter att de har fungerat som täcke över vintern. Löv är bra täckmaterial.
Alexander-VG-zon3
13-10-2012, 11:16
Förvedat (träd och buskar) klarar av tjockare lager löv (och kan vara till fördel för känsligare växter och till våren blir det mull och näring) perenner kanske det kan bli för tätt brukar inte skydda perenner med löv, utan dom får ju ev snön som skyddar.
För att hålla torrt lägger man över pressening, bubbelplast eller annat så det inte kommer regn åt.
kerstin z5-6
13-10-2012, 23:03
som sagt,clematis har en känslig rothals,vill du bevara den plantan ta bort löven,grus runt rothalsen är inte fel.Men täck inte med något alls.
Leopardcookie
14-10-2012, 08:32
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-10-2012, 00:03)  som sagt,clematis har en känslig rothals,vill du bevara den plantan ta bort löven,grus runt rothalsen är inte fel.Men täck inte med något alls. Tack för tipset!
Hej Att täcka marken är fel, på grund av vatten samlar under täcken och på samtid finns inte tillräckligt luft, så växt svampen på området. Obs Det händer inte om vi täcka mark med höst löv. för att luften går bra genom dem.
H.Bassam
Leopardcookie
14-10-2012, 09:59
CITAT (Bassam @ 14-10-2012, 09:41)  Hej Att täcka marken är fel, på grund av vatten samlar under täcken och på samtid finns inte tillräckligt luft, så växt svampen på området. Obs Det händer inte om vi täcka mark med höst löv. för att luften går bra genom dem.
H.Bassam Jag har täckt med höstlöv, inget annat.
Hoppar in med följdfråga; hade gjort fint bland hallonen, klippt bort alla gamla skott som haft bär, krattat och rensat bland de nya skotten och upptäckte sedan att det börjat växa gfräs och ogräs där meddetsamma. Kom då på den klusa (?) iden att täcka med löv, blandade sorter, ca 10cm. Hur är det med hallon då, har de känsliga rothalsar och/el finns det risk för svamp nu ? Mitt nya mullbär har jag bäddat in rejält, byggt en mur runt plantan av torvblock, ca 40 cm högt och innanför fyllt på med löv, vad tror ni om det. Har skrivit i annan tråd här om mullbäret, morus niger, som det väl är tveksamt om det klarar sig hos mig i zon 2-3
Alexander-VG-zon3
15-10-2012, 09:28
Mullbäret blir det nog ingen fara med, har dock aldrig använt torvblock. Men löv har jag använt.
sorry ; ska vara "ljusa idén" och "gräs och ogräs" :-) Tvekade om löv på hallonen också pga att jag har problem med sorkar där som jag misstänker tog död på några nya hallomplantor, kan det bli så att löven gör att sorkarna trivs ännu bättre bland hallonen ?
Leopardcookie
16-10-2012, 08:24
CITAT (torkil @ 15-10-2012, 10:32)  sorry ; ska vara "ljusa idén" och "gräs och ogräs" :-) Tvekade om löv på hallonen också pga att jag har problem med sorkar där som jag misstänker tog död på några nya hallomplantor, kan det bli så att löven gör att sorkarna trivs ännu bättre bland hallonen ? Ja möss/sorkar trivs ju bland löv nu innan det blivit ordentlig frost. Vänta till det frusit på ordentligt och lägg sedan på löv eller grankvistar, då kommer inte djuren åt rötterna, om det är det som äts upp på dina hallonplantor så att säga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|