Full version: Shropshire Lad
muskett
Hejsan i höstrusket.

För någon vecka sedan planterade jag 2 st Shropshire Lad från FloraLinnea.
Enligt beskrivning o bilder verkar det vara något för mig.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av den rosen.
Är det någon bland alla duktiga rosmänniskor som vet något om den???
Kajsa
Har haft den många år i en skyddad, varm hörna och den kommer snällt igen år efter år, den blir 1.5 -2 m så plantera den baktill i rabatten. Doftar fruktigt, frisk. Austinrosorna är en fröjd !
Rosen frös ner hårt tuffa vintrarna 09 - 11 men den hämtade igen det på en sommar, så den får väl godkänt !
Rosbibeln LÅG skriver zon 4, kan angripas av mjöldagg står det, men det har jag inget minne av.

Här under takåsen

Växer nära klematis The President ( tidig klematis )
muskett
Många varma tack för ett utförligt svar. Bilderna är helt fantastiska. Jag blir lyrisk.
Jag har öst upp/kupat ordentligt med jord så dom skall väl klara sig.

I år hade jag problem med svartfläcksjuka på rosbladen (jag tror det heter så) Jag tog bort alla blad. Kan det finnas risk att det kommer igen och om vad gör man då?

Kajsa
Svartfläck kan man få på alla möjliga rosor, det är vanligt, men allt regn i sommar gynnar svampen, tycker S. Lad varit mest frisk, plocka bort dom fula blad du ser och ev. under rosen på hösten om man orkar.
Lite sjukdomar hör tyvärr till med rosor, man får ta det med en nypa salt.
Plater
Bifogar närbild på den oerhört fina blomformen som 'A Shropshire Lad' har. En väldigt delikat aprikosfärg som klingar av mot gräddvitt vid yttersta kronbladen. Mycket fin doft som inte går till "överdrift" vilket Austinrosorna ibland gör. En ros man faller för! Själv har jag ympat in den som stamros. Blir spännande att se om den överlever vintern, i så fall blir jag rikligt belönad.

[attachment=74060:20120712_41_2.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon