Pernilla i villa
12-10-2012, 15:47
Jag har odlat grönsaker utomhus i hinkar, 12 och 20 liter. Jag har inte haft någar problem med bladmögel eller andra synliga skador. Kan jag spara jorden (låta den vara kvar i hinken och ställa undan den) och jordförbättra nästa år (med vad i så fall) eller behöver jag byta ut all jord från år till år?
MVH, Pernilla
Jag tror nog att du bör byta ut för all näring är i stort sett borta, det är en sådan liten mängd jord. Sedan är det säkert mycket rötter i.
Häll ut jorden i komposten, landet eller i någon rabatt som jordförbättring.
Pernilla i villa
12-10-2012, 17:50
Tack, jag var inne på samma sak - men tänkte det var bäst att kolla med någon klok!
MVH, Pernilla
Jag odlar också mycket i hinkar och stora krukor.
Gammal jord tar jag vara på genom att finfördela den, dra bort det mesta av de synliga rötterna, sedan blanda in kompost, gödsel och lite annat smått o gott som näring och jordförbättring, och återanvända. En del hamnar i rabatter också som täckmaterial.
ingaröbo
20-10-2012, 23:46
Jag har också odlat i hinkar i år, både utomhus och i växthuset. Efter skörd häller jag ut all jord i rabatterna för jord har en benägenhet att försvinna och det behövs påfyllning emellanåt.
Jag köper ny jord varje vår som är anpassad till det som jag ska odla och då vet jag också att näringen är bra och att inga odjur, löss etc. ligger där o väntar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.