Full version: Flytta Havtorn nu ?
torkil
Tänkt bygga en mur där jag nu har 3 Havtorn, 2 Julia och en Romeo. Planterade för 3 år sedan och de står nog för skuggigt, har inte växt mycket och bara några få bär andra året. Går det att flytta nu ?, zon 2-3, och vi hade någon minusgrad för första gången nu sista 2 nätterna.
Tacksam för råd
Cilla
Allra bäst är den släppt löven men det går i princip bra nu också. Några minusgrader under flytt gör inget, det är tjälen som stoppar planteringar. Se till att inte hålla rotklumpen uppe i sol, vind eller sträng kyla bara så går det bra.
torkil
Tack Cilla.
Cilla
Jag har under några år planterat havtornsbuskar. Efter två år får honplantorna som står i sol mängder av bär, medan de i skuggiga lägen nog aldrig får det. De orkar inte ens buska till sig i skugga.

För havtorn tror jag det gäller att hellre urusla jordmåner och sol än bra jordmån och skugga.

Lycka till, om du planterar om nu kan du ha bär redan 2014!
Bassam
Hej
Vi har lag med växter, om behöver vi mera rosor och frukter av växter, så ska vi plantera dem i soliga platser.
Obs
För säkerhet skull ska vi undvika plantera, beskära och flytta växter under Oktober, november och december
H.Bassam
johan1983
CITAT (Cilla @ 13-10-2012, 11:43) *
Jag har under några år planterat havtornsbuskar. Efter två år får honplantorna som står i sol mängder av bär, medan de i skuggiga lägen nog aldrig får det. De orkar inte ens buska till sig i skugga.

För havtorn tror jag det gäller att hellre urusla jordmåner och sol än bra jordmån och skugga.

Lycka till, om du planterar om nu kan du ha bär redan 2014!

Wow, så fort? :-)

Jag har dragit på att skaffa havtorn eftersom jag trodde att det tar Max en säsong att få bär.
Varför är havtornsplantor så dyra jämfört med exempelvis vinbär?
Cilla
Jag tror att prisskillnaden beror på två saker, men du kanske bör kolla med en odlare också. Dels är havtornsplantorna ett eller två år äldre. Dels görs de inte i så många exemplar som vinbär. Kanske är också grundmaterialet för odlaren dyrare.

Jag har satt flera sorter. Romeo och Julia som E-planta (www.eplanta.com) var snabbare att ge bär än en tysk sort som jag också testade. Julia pinnade på enormt starkt första och andra året, de gjorde de tyska också. På andra året i backen gav honplantorna bär. Kanske blir det bär på de tyska också, vem vet.

Jag planterar mer havtorn nu och kommer att testa fler sorter. Det är för övrigt en mycket vacker buske! Silvrig, snabbväxande, bullig, tät nedifrån och upp, anspråkslös förutom att den vill ha sol - och med lysande bär som är extremt nyttiga och lyxiga (ovanlig smak, dyra att köpa).

johan1983
CITAT (Cilla @ 14-10-2012, 01:55) *
Jag tror att prisskillnaden beror på två saker, men du kanske bör kolla med en odlare också. Dels är havtornsplantorna ett eller två år äldre. Dels görs de inte i så många exemplar som vinbär. Kanske är också grundmaterialet för odlaren dyrare.

Jag har satt flera sorter. Romeo och Julia som E-planta (www.eplanta.com) var snabbare att ge bär än en tysk sort som jag också testade. Julia pinnade på enormt starkt första och andra året, de gjorde de tyska också. På andra året i backen gav honplantorna bär. Kanske blir det bär på de tyska också, vem vet.

Jag planterar mer havtorn nu och kommer att testa fler sorter. Det är för övrigt en mycket vacker buske! Silvrig, snabbväxande, bullig, tät nedifrån och upp, anspråkslös förutom att den vill ha sol - och med lysande bär som är extremt nyttiga och lyxiga (ovanlig smak, dyra att köpa).

Du har förmodligen rätt i vad du säger om priset.

Att det är ett exklusivt och nyttigt bär råder det ju ingen tvekan om. Anledningen till att jag jämförde med vinbär var att på de bilder som jag sett tidigare så såg havtorn ut ungefär som vinbärsbuskar men på dessa bilder såg dom ut att bli höga som en syrenhäck. Hur stora blir dom?

Är dom goda att äta från busken?
kerstinbern
Havtorn behöver inte vara så mycket dyrare än t ex vinbär. Se t ex Blomqvist Plantskola som tar 12.50€ för Havtorn och 7€ för vinbär.

http://www.blomqvistplantskola.com

Havtorn växer ju traditionellt på havsstränder, och sådana växter som bara växer på ny mark brukar just klara konkurrens (b l a skugga) mycket dåligt.
IKS
Havtorn är som sagt mycket känsliga för konkurrens. En av de allra första arterna att invandra i Sverige efter inlandsisen och växte då över hela landet innan andra arter kom och konkurrerade ut arten till kuststränderna. Var därför mycket noga med ogräsrensning innan buskarna etablerat sig! Buskagen kan med åren bli mycket stora, 3-5 m höga beroende på om du låter dem växa som buskar eller håller antalet huvudstammar nere. De skjuter också mycket rotskott.

Själv satte jag 3st Julia och 1st Romeo i april förra året, klippte ned dem till 10-15 cm i samband med planteringen och de växte över 1 meter! I månadsskiftet augusti/september i år skördade jag ett par liter bär redan andra året.

Nu finns ju nya sorterna Svenne och Lotta och Lotta skall enligt uppgift ge betydligt sötare bär som mognar snäppet tidigare än Julia. Dessutom är växtsättet något mer kompakt. Jag har själv inte hunnit testa dem men skall försöka plantera dem nästa år. Någon annan som kan ge ett utlåtande? Köp alltid E-plantor om du har möjlighet.
johan1983
CITAT (IKS @ 15-10-2012, 12:57) *
Havtorn är som sagt mycket känsliga för konkurrens. En av de allra första arterna att invandra i Sverige efter inlandsisen och växte då över hela landet innan andra arter kom och konkurrerade ut arten till kuststränderna. Var därför mycket noga med ogräsrensning innan buskarna etablerat sig! Buskagen kan med åren bli mycket stora, 3-5 m höga beroende på om du låter dem växa som buskar eller håller antalet huvudstammar nere. De skjuter också mycket rotskott.

Själv satte jag 3st Julia och 1st Romeo i april förra året, klippte ned dem till 10-15 cm i samband med planteringen och de växte över 1 meter! I månadsskiftet augusti/september i år skördade jag ett par liter bär redan andra året.

Nu finns ju nya sorterna Svenne och Lotta och Lotta skall enligt uppgift ge betydligt sötare bär som mognar snäppet tidigare än Julia. Dessutom är växtsättet något mer kompakt. Jag har själv inte hunnit testa dem men skall försöka plantera dem nästa år. Någon annan som kan ge ett utlåtande? Köp alltid E-plantor om du har möjlighet.

Jag har funderat på att slå till på havtorn i år. Jag har köpt en Julia till en billig romeobuske som jag köpte på rean i höstas. Men jag har inte sett Svenne och Lotta någonstans?
Jag antar att det räcker med en Lotta eftersom jag har romeo. Eller tio Lotta om jag får dom billigt.

Vad skiljer egentligen på de buskar som finns för konsumenter jämfört med nummersorter?
Vad är bäst att köpa?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon