Alba
Jag har en fråga som gäller när man kopierar en text och ska klistra in den i word.

Om jag kopierar en text som även innehåller bilder och blå bakgrund så kommer bakgrunden med när jag klistrar in den i word.
Jag kan då välja klistra in special och därefter välja oformaterad text..
Detta måste jag upprepa varje gång jag klistrar in en text i dokumentet.

Nu undrar jag - går det att låsa klistra in special - oformaterad text så man slipper klicka på det varje gång ?

Anledning till att jag måste kopiera texten uppdelat är att det ingår bilder och de kommer inte med om jag klistrar in som special.

Kanske det t.o.m. finns ett annat sätt att kopiera text med bilder utan att få med bakgrunden.
kerstinbern
Man kan göra ett makro, och sedan ge det ett snabbkommando från tangentbordet.
naturtomt-enissen
Ja, det går att ändra hur Word klistrar in. Jag har engelsk Word så du får försöka översätta till den svenska versionen: gå in i File menyn, välj Advanced, nu ser du en räcka drop-down menyer där du kan välja hur Word ska agera vid inklistring i olika sammanhang. Välj "keep text only" så är saken biff.

Det är f.ö. en mycket användbar meny, där kan man stänga av en räcka andra Word-dumheter som "automatically select entire word", "use smart tags" och "use smart paragraph selection" (grundregeln att allt som heter nåt med "smart" eller "simple" egentligen borde heta "irritating" eller "dumb", och bör stängas av).
Alba
CITAT (kerstinbern @ 13-10-2012, 16:29) *
Man kan göra ett makro, och sedan ge det ett snabbkommando från tangentbordet.

I Photoshop kan jag göra macro men i Word confused.gif

CITAT (naturtomt-enissen @ 13-10-2012, 16:40) *
Ja, det går att ändra hur Word klistrar in. Jag har engelsk Word så du får försöka översätta till den svenska versionen: gå in i File menyn, välj Advanced, nu ser du en räcka drop-down menyer där du kan välja hur Word ska agera vid inklistring i olika sammanhang. Välj "keep text only" så är saken biff.

Det är f.ö. en mycket användbar meny, där kan man stänga av en räcka andra Word-dumheter som "automatically select entire word", "use smart tags" och "use smart paragraph selection" (grundregeln att allt som heter nåt med "smart" eller "simple" egentligen borde heta "irritating" eller "dumb", och bör stängas av).

Jag ser bara "bevara endast text". Går det inte att får med både text och bild ?

Är det vad man kallar matcha målformatering ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon