gunis
Hej!

Jag har precis skaffat mig en kolonilott. Den har nog inte varit uppodlad på ett tag då den är nästan helt överväxt med gräs och annat. Har införskaffat spade och hacka och annat och tänkte nu gräva upp lotten. Men jag undrar om jag kan odla nåt redan i år med tanke på att ingen höstgrävning blivit gjord eller om jag måste vänta till nästa? Går det att få iordning jorden såpass bra i vår ändå enbart med spade och hacka?
kerstin z5-6
Du kan säkert odla något redan i år ) Potatis är en utmärkt jordluckrare och ogräs ned tryckare , som inte kräver mycket i jordväg .
Gräv bort grästorven -Sommarblommor kan du säkert ha med om du gödslar lite ..
Tesa
..en snabb väg till odling är att odla i pallkragar......det behövs inte nån större grävning, det räcker med att täcka marken med plast eller markduk el dyl och fylla jord och gödsel i ett par pallkragar..och vips är det färdigt att så.....
Titta gärna in hos pallkrageklubben här på forumet där finns massor av tips om du är intresserad...
gunis
pallkragar verkar jättebra! men eftersom jag bara har en cykel och pallkragar verkar tunga får det nog bli att ta till tvättkorgen som jag också läst mycket gott om i pallkrageforumet.
Susanne i Linköping
Lite sent att svara nu men ni får väl skälla om ni tycker jag lyfter för gamla trådar. rolleyes.gif

För sent att odla när du skaffar lotten i mars?!? Skojar du? Min kolonistuga köpte jag i mitten av juli och landen var totalt övervuxna efter minst två års träda. Inte hade jag mycket tid heller, men jag grävde ett dike (vände upp och ned på jorden ett spadtag djupt), och satte tomatplantor och något som jag trodde var mangold (det visade sig senare vara rödbetor, och de växte som bara den).

Gräv, bygg pallkragar eller vad du vill och odla på bara! smile.gif

Kanske går det att transportera enstaka brädor på cykeln och bygga egna "kragar". Kolla på kineserna, de transporterar ju hela bohag på sina cyklar! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon