Ida_Sävast
Vårt äppelträd har nog aldrig blivit omhändertaget tidigare. Det är flerdelat väldigt nära marken och står dessutom i ett läge där den förhärskande vindriktningen är rakt mot husväggen, vilket har resulterat i att trädet lutar ganska mycket mot huset. Efter att vi flyttade till huset för tre år sedan har jag försökt beskära litegrann varje år och tyvärr tog jag desto mer förra året. Jag trodde att jag hade hittat en bra sida på nätet om beskärning men det känns nu i efterhand som att det blev rejält fel och att jag tog bort för mycket. Huvudorsaken till att jag beskar mer var för att få bort de stora grenar som pekade rakt mot husväggen och att jag ville försöka börja "höja kronan" och möjligtvis få trädet att växa lite rakare uppåt. Och som om det inte var nog med försummelse i många år och därefter min överdrivna beskärning så målade vi om huset i somras och sargade trädet ytterligare med sky liften. Vi försökte räta upp trädet med "pinnar" och snöre för att både rikta det och hålla det ur vägen för sky liften men det var ändå några grenar som gick av. Dessa kapade sambon då så att de fick ett renare snitt (syns på sista bilden).

Trots den minst sagt omilda behandlingen gav trädet mycket frukt i år, vilket gläder mig, men trots det förstår jag att trädet förmodligen inte mår så bra nu. Vad kan jag göra för att hjälpa det? Jag fotade igår, så det som syns på bilderna nedan är alltså nuläget. Jag inser också att något borde ha gjorts mycket tidigare (alltså i sommar/höst), men då det kom en bebis till världen den 19 juli blev läget lite annorlunda... Vi har haft några minusgradersnätter och det kommer förmodligen snö på tisdag. Kallt kallt för ett träd att bli beskuret nu med andra ord. Sambon är ändå inne på att göra något, eftersom snön i vinter förmodligen kommer göra en del skada. Men vad är bäst? Jag tror trots allt mer på att vänta till våren...?

Cilla
Ingen fara, det finns massor av möjligheter för detta träd! Och det är härligt med träd som får ha en egen, alldeles speciell form. Din snittläggning, dvs hur du anpassat snitten efter trädets förmåga att övervalla, är också väl gjorda.

Finns hopp om att detta kan bli ett riktigt personligt, härligt smycke nära huset!
Som detta.

Foto taget av Slottsträdgårdsmästaren Hasse Wester, se mer på sajt här.

Så här skulle jag gjort:

1. Sträckanordningen anläggs i maj och tas bort vid lövfällning. Efter lövfällning bidrar ofta sträckningar bara till att det skaver i frostiga material och trädet bygger inte heller på sig under denna period. Under bladsäsongen kan man eftersträcka lite så att trycket mot stammarna som man sträcker inte blir så högt.

2. Anläggningsytan mot stammarna ska vara brett, ca 1 dm. Kan göras genom att man använder t ex lakansremsor som man viker några gånger och därmed får starka. Inga loopar som går runt grenar ett varv, det strangulerar (stryper). Lakansväven knyter man i snöret som i sin tur binds mot stolparna.

3. Jag skulle, tror jag, ha skurit bort en av grenarna som går från stammen och upp. Den är markerad i rött till höger i bild 3 nedan. Det ser inte ut som att den kommer ha en bra framtid där när den blir grövre. Tar man bort den får man också bort den avkapning som gjorts högre upp, om jag fattar biderna rätt. Viktigt att man lägger snittet rätt och inte skadar det man behåller här, tar lite tid att pilla med. http://www.juniper.se/tradvard/snitt.htm. Juli-augusti är en bra tid för detta.

4. Ett litet snitt för att ta bort den avkapade grenen här också. Till vänster i bild. Till höger den som jag tolkar växer långt nedifrån stammen, som jag tror jag också skulle tagit bort.

http://217.70.34.228/forums/uploads/135005..._5105_23690.jpg

5. Sedan skulle jag också ha ökat tilllväxten i trädet. Man kan göra det på flera sätt. Ett enkelt sätt är att köpa tre kogödselsäckar och lägga på gräsmatten nu efter bladfall, eller tidigt i vår. Eller lägga ut obrunnen (okomposterad) stallgödsel om du har, motsvarande minst tre 50literssäckar. Sedan är bevattning, ca 75 liter i veckan, också viktigt under torrperioder - helst innan trädet fått vara med om den torrperiod under bladsäsong. Det är en fördel för trädet att få lite högre tillväxt än det har.

Det är charmigt med träd intill hus och kan vara viktigare arkitektoniskt än taksprång, vägglamor och allsköns annat!

Bassam
Hej

Det är bra om du kan beskära den till marken, och börja r beskära den från början på rätt sätt. För att den är mogen nu. Så är det svårt att kommer på rätt formen.
H.Bassam
Kutas
CITAT (Bassam @ 15-10-2012, 00:42) *
Hej

Det är bra om du kan beskära den till marken, och börja r beskära den från början på rätt sätt. För att den är mogen nu. Så är det svårt att kommer på rätt formen.
H.Bassam

När jag läser detta börjar tänka på en historia farsan berättade från tiden före 2:a världskriget från en liten stad i Ukraina. Ena grannen (1) stördes mycket av att andra grannens (2) hund skällde hela tiden. Till slut tröttnade grannen (1) och säger:

(1) Nu blir det slut med skällnadet !
(2) Hur så ?
(1) Jag klippte av svansen på din f----de hunddj----l !
(2) Men hur hjälper det mot skällandet ?
(1) För jag klippte den av rakt bakom öronen !!!!
Cilla
CITAT (Kutas @ 15-10-2012, 09:25) *
När jag läser detta börjar tänka på en historia farsan berättade från tiden före 2:a världskriget från en liten stad i Ukraina. Ena grannen (1) stördes mycket av att andra grannens (2) hund skällde hela tiden. Till slut tröttnade grannen (1) och säger:

(2) Hur så ?

tongue.gif !

Ju mer man jobbar med träd, desto fler möjligheter ser man än att kapa bort 10 eller fler år i dem. Man lär sig också att 10 år i en människas tid faktiskt är en rejäl tid...

Och dessutom - om man skulle ta ned det till marken så har man alltså en grundstam (roten, är sannolikt A2 i det här trädet) som man ska ympa på.... Dvs ytterligare år innan man får upp något som förhoppningsvis och efter rätt mycket jobb kanske blir hälften så bra som det som är.
En hel del röta får man också när man kapar...

Det blir ett sämre träd om man tar nedd det rejält eller till marken. Det är inget fel på trädet. Nära ett hus växer träd inte på samma sätt som 10 meter ifrån. Man kan mycket väl ha äppelträd nära ett hus, det kan bli vackert och trevligt.
Bassam
Hej
När man beskära växter, växter blir ung, så kommer de mycket bra, naturligtvis tar det lite tid och jobb, men resultaten blir mycket bra, man kan beskära över ymp området, ibland tvingar man säga sanningen, även om jag vet hur mycket ni älskar dina träd. Så händer ibland att man var slarviga från början, slarvig jobb skaffa flera problem.
Obs
Det är inte konstigt, nästan alla sagor kommer från sanningen.

H.Bassam
Cilla
Jag skulle modifiera så här:

Om man skär ned detta träd helt, ovanför förädlingspunkten, kommer en mängd nödskott, sk vattenskott. Man kan bygga vidare från dessa och göra ett nytt träd, som det tar ca 7-10 år att få förgrenat och lite trädlikt med frukt som det du har nu.

Samtidigt får du ett rötangrepp nära stambasen efter snitten du lägger. Viss röta får du också med det förslag jag gav, men med fortsatt tilväxt och ökad sådan så är detta ingrepp långt mindre än om du tar ned trädet helt och börjar på ny, rötskadad kula.

Sanningen Bassam är inte alltid enkel, dvs allt löses inte med en nedsågning. Alla äppelträd är inte och behöver inte vara traditionella enstammiga med 4 riktade krongrenar för att vara bra. Ofta är det bättre att försöka utgå från det träd man har och de år som det ägnat sig åt att växa och anpassa sig efter förhållandena.

Däremot håller jag med om att det GÅR att behålla en äppelindivid genom att skära av det helt. Och det kan vara det lämpligaste - i fall där t ex stamskador är mycket stora på unga träd.
Bassam
Hej
Vi har olika åsikter, det är bra, på slutet kan man välja själv, men är inte alltid gör beskärning problem med sjukdom, om man gör beskärningen på rätt sätt och rätt tiden.
H.Bassam
Ida_Sävast
CITAT (Kutas @ 15-10-2012, 09:25) *

(2) Hur så ?

*fnissar* giggle.gif

Tack för utförligt svar, Cilla! Jag hann inte skriva det i mitt inlägg (sonen vaknade och krävde uppmärksamhet), men jag hoppades att du skulle ta dig tid att svara. Det var när jag hittade in på dina sidor som jag insåg att det jag gjorde förra året inte var helt lyckat.

Att kapa ner hela trädet och börja om med det är inte aktuellt, Bassam. Jag kommer därför att följa råden från Cilla och ska börja med att gödsla och anlägga sträckning tidigt nästa vår. Sedan tar jag bort den stora "delstammen" som växer krokigt, plus de grenar som nu är avkapade, i juli-augusti. Om jag gör en sådan beskärning nästa år bör jag vänta med ytterligare kapningar till året därpå, eller hur? Så att trädet inte blir alltför "chockat" och börjar göra massor av vattenskott.

Sedan en annan fråga. Jag var förra året dum och tog bort massor av sporrar och ringsporrar och säkert även många fruktskott och fruktspjut. Kan dessa växa ut igen? Eller behöver jag låta nya grenar växa ut så att det kan bli nya "fruktanlag" på dem?

Och tack för de härliga inspirationsbilderna, Cilla! Jag som har tänkt att det var en dum placering av trädet vid husgaveln ska tänka om och göra det till en underbar husdekoration istället! bravo.gif
Cilla
CITAT (Ida_Sävast @ 19-10-2012, 18:32) *
Tack för utförligt svar, Cilla! Jag hann inte skriva det i mitt inlägg (sonen vaknade och krävde uppmärksamhet), men jag hoppades att du skulle ta dig tid att svara. Det var när jag hittade in på dina sidor som jag insåg att det jag gjorde förra året inte var helt lyckat.

Hej Ida,
Tack ,det är lätt att ge råd med så bra bilder som du tog. Roligt också. Samtidigt är det här trädet inte självklart (jag gillar sådana och de har en massa potential att bli hur originella som helst, träd som man fascineras över och beundrar när de blir 50 år och halvvuxna).

Du har inte gjort mycket som är livsförkortande för det här trädet. Det är kapningarna rakt av på ett par grenar som är minst lyckat, men också det kan träd ordna till i så här ungt grenverk,. Det komemr helt enkelt grenar invid som slingrar sig upp och efter 20 år ser man det som ett litet slinger. Men inuti grenen finns då också en rötskada, som träet lever med sedan hela livet. Denna uppstår för att snitten är lagda så att det inte kan ske snabb övervallning/tillslutning. Men också det kan träd leva med mycket länge, decennier och flera sådana.

Kika på det snitt du lagt längst ned mot huset till, det är lagt utanför grenkragen och bra gjort. Ett annat snitt också högre upp på den gren jag föreslår att du överväger att ta bort helt. Också bra lagt.

Om jag gör en sådan beskärning nästa år bör jag vänta med ytterligare kapningar till året därpå, eller hur? Så att trädet inte blir alltför "chockat" och börjar göra massor av vattenskott.

Ja det skulle jag gjort. Det får räcka för ett år. Lite i taget...

Sedan en annan fråga. Jag var förra året dum och tog bort massor av sporrar och ringsporrar och säkert även många fruktskott och fruktspjut. Kan dessa växa ut igen? Eller behöver jag låta nya grenar växa ut så att det kan bli nya "fruktanlag" på dem?

Ingen fara att ta bort fruktanlag. Men, ja, för att få nya fruktanlag (blomknoppar) låter du trädet växa ja. Det gäller av flera skäl att låta trädet växa - det är fortfarande mycket ungt och för att bli helt trädlikt med rik förgrening och många fruktanlag så låter du det helt enkelt växa och tar bort sådant som växer korsvis eller långt in i kronan. Det blir inte så många snitt än så länge för trädet har aningen låg tilllväxt. Man ser det på snitten också, de väl lagda. de har itne övervallat alls i sommar trots att jag antar att du inte haft snustorrt. Med gödsel elelr kompostpålägg på gräsmattan ökar du tillväxten och det är bra.

Och tack för de härliga inspirationsbilderna, Cilla! Jag som har tänkt att det var en dum placering av trädet vid husgaveln ska tänka om och göra det till en underbar husdekoration istället! bravo.gif

Det kommer att bli helbra det här. Träd som växer intill hus är som sagt vackrare och mer spännande än vilken dyr grindstolpe eller annan husdekoration som helst...
Ida_Sävast
CITAT (Cilla @ 19-10-2012, 19:32) *
Det kommer att bli helbra det här. Träd som växer intill hus är som sagt vackrare och mer spännande än vilken dyr grindstolpe eller annan husdekoration som helst...

Jag har läst dina svar flera gånger nu sedan oktober för att inte glömma vad som ska göras i vår. Jag tror också det blir bra nu det här och vill återigen tacka för bra vägledning! smile.gif

Bassam
Hej
Du har rätt Cilla, att problem med stora skador på stammen, så det är svårt att behåller trädet, det är svårt att man bestämma, så tycker jag nu att ta bort träden och satsa på ny träd.
Obs:
Man behöver inte försummelse träd, på grund av kan vi bota sjukdom bättre när vi upptäcker dem tidigt.
H. Bassam
Huggorm
CITAT (Bassam @ 24-01-2013, 23:30) *
Hej
Du har rätt Cilla, att problem med stora skador på stammen, så det är svårt att behåller trädet, det är svårt att man bestämma, så tycker jag nu att ta bort träden och satsa på ny träd.
Obs:
Man behöver inte försummelse träd, på grund av kan vi bota sjukdom bättre när vi upptäcker dem tidigt.
H. Bassam

Du är rolig du. Du brukar ju tycka att man skall göra allt man kan för att rädda träd, särskilt när det visas bilder på träd som är fulla med svamp. Men när det nu kommer ett träd som i grunden är friskt så tycker du att man skall göra sig av med det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon