Full version: Flytt och skadedjur
Micro
Hejsan!

För några dagar sedan så insåg jag att jag hade faraomyror.
Blev aningens besviken för jag vet vilket helvete det är att få bort.

Kontaktade hyresvärden direkt så anticimex kommer imorgon, och hoppas att det ska hjälpa.

Har sedan en tid tillbaka tänkt att flytta, och nu undrar jag om någon vet om man bör tänka på något?
Jag vill ju inte få med mig myrorna dit jag flyttar. Om man råkar få med sig en myra kommer den då att skapa ett nytt bo och det sätter sig i dne nya lägenheten eller måste det vara en drittning?
Någon som har stött på det här innan eller vet något?

Stort tacksam för all input!
kerstinbern
Kan man flytta vintertid, och förvara så mycket som möjligt ute i minusgrader ett tag så borde det fungera. Problemet är ju just annars att:

De kan etablera nya samhällen från bara några få individer, och att samhällen inte krigar med varandra

De är mycket små, inte lätta att se

De kan bilda mycket små samhällen, som kan vara ganska inaktiva
Gossen Ruda
Här finns mer: http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/d...omyra.4903.html
Svårbekämpad liten gynnare.
Micro
Okej, tack för svaren!

Funderar på att ta dit en låda, kolla igenom alla grejer och sedan flytta lådan till en annan lagringsort så jag vet att jag har flyttat saker utan myror med.
Torrvaror kan jag ju frysa in, de har mest varit i köket och badrummet nämligen.

Antar att jag får vara jätteförsiktig bara smile.gif
Gossen Ruda
Försök frysa det mesta. Tropiska insekter har inte förmågan att klara infrysningar, ibland inte ens att komma i närheten av fryspunkten.
Micro
Ah ok! Frysen lär ju klara kläder och så också!
Får frysa in en låda i taget.
Micro
Passade på att fråga anticimex när de var här idag.

För er som kanske råkar på samma problem som jag har haft så svarade de såhär:

"Ska du flytta och är osäker på om du har myror, gå igenom dina lådor och saker och kolla så att du inte har några bon där. Risken är liten eftersom de oftast bor i sprickor i kök eller badrum, men kolla utifall att. De kan också bo i mat så frys in torrvaror som klarar det, till exempel havregryn och släng äpplen och dylikt. De myror du ser är arbetarmyror och de skapar inga bon, det är det drottningarna som gör, så risken att du får med dig några är liten så i nästan alla fall så kommer det gå smärtfritt"

smile.gif
pejori
CITAT (Micro @ 15-10-2012, 21:29) *
Passade på att fråga anticimex när de var här idag.

För er som kanske råkar på samma problem som jag har haft så svarade de såhär:

"Ska du flytta och är osäker på om du har myror, gå igenom dina lådor och saker och kolla så att du inte har några bon där. Risken är liten eftersom de oftast bor i sprickor i kök eller badrum, men kolla utifall att. De kan också bo i mat så frys in torrvaror som klarar det, till exempel havregryn och släng äpplen och dylikt. De myror du ser är arbetarmyror och de skapar inga bon, det är det drottningarna som gör, så risken att du får med dig några är liten så i nästan alla fall så kommer det gå smärtfritt"

smile.gif

tummenupp.gif Bra råd det där...
CillaM
Men.. är inte faraomyran en tropisk varelse?? Hur har det hela gått till när du lyckats få den hos dig?
HelénE
CITAT (CillaM @ 15-10-2012, 22:33) *
Men.. är inte faraomyran en tropisk varelse?? Hur har det hela gått till när du lyckats få den hos dig?

Här finns lite intressant info:
http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/d...omyra.4903.html

Man kan alltså få med dem utomlands ifrån, men även ifrån någonstans i Sverige.
Kan även vara så att någon mer i huset (om man bor i flerfamiljshus) har dem och de kommer därifrån.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon