Full version: Kryddväxter
mamamaggan
Har en hel del kryddor stående här hemma p g a att vi gjort om i trädgården och grävt upp dem och planterat i krukor så länge.

De har blivit stående här för länge känns det som och nu undrar jag vad som är minst skadligt för dem , inne i c:a 15 grader i vinter eller grävas ner ute där det är minus ibland om nätterna.

OBS!!! Flyttar detta till Kryddväxter där det hör hemma !
Eva i Västerås
Vilka kryddor är det?
Dom flesta vill ju ha åtminstone svalt, men det kan du ju fixa.

Förra hösten satte jag ut mina balkonglådekryddor i mitten av oktober.
Ungefär hälften klarade sig. Timjanplantorna var nästan döda, oreganon var tåligare.
Lager o rosmarin försökte jag övervintra inne, men det gick bara fram till februari ungefär.

Mynta, citronmeliss är ju såpass tåliga, så dom kan du absolut sätta ut.
Fransk dragon kan vara svår, rysk klarar sig nog.
Bassam
Hej
Jag kan ge en bra råd att alla växter som har inte blad på vinter, man kan övervintra dem i sval ( +5-+10 ) mörk och lite vatten, på grund att de vila och behöver inte till växt resurser ( sol, ljus och vatten ), men det är tvärtom med växter som har blad under vinter de behöver ljus, näring, grader över +15 och vatten för att de har blad och inte helt på vila under höst och vinter.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon