Full version: Kryddväxter
mamamaggan
Har en hel del kryddor stående här hemma p g a att vi gjort om i trädgården och grävt upp dem och planterat i krukor så länge.

De har blivit stående här för länge känns det som och nu undrar jag vad som är minst skadligt för dem , inne i c:a 15 grader i vinter eller grävas ner ute där det är minus ibland om nätterna.

Alexander-VG-zon3
Är det kryddor som stått ute och gör än ? inga problem om det handlar om härdiga att sätta ner dom i marken nu. Det är bättre än inne.
mamamaggan
De står inne nu sedan c:a 10 dagar men vi försöker väl med att gräva ner dem igen.

Alexander-VG-zon3
Det kan ju vara ett problem med att dom stått inne, om dom har vaknat igen då kan dom frysa vid minsta lilla OM dom har vaknat. Står dom inne så kanske det ändå är bäst att låta dom vara kvar där. Allt beror ju på hur tempen varit och hur mycket dom vant sig vid det och vaknat.

Men om det inte blir frost på några veckor nu framåt dom kanske hinner ställa om sig till att vara ute.
mamamaggan
Om jag ställer ut dem på trappen ( under tak och skyddat ) några dygn kan de vänja sig " tillbaka " och sedan kan det gå bra att gräva ner dem igen ?
Anja Danmark
Det kommer helt an på, hvilke krydderurter, det er - hvilke slags har du?
mamamaggan
Har en hel del olika kryddor men tänker bara sätta ut de som klarar det och resten ska få vara inne.

Nu har vi fått varmare väder och ska tydligen få ha det hela veckan ut så nu chansar jag och så får min man gräva ner de som jag räknar med ska klara sig.
Alexander-VG-zon3
Dock även normalt sett härdiga kan ju skadas svårt(även dö av köld) om dom varit inne (vaknat) och sen tas ut igen till frost. Och det går inte exakt att säga hur lång tid det tar för dom att ställa om sig.

Men du får chansa och se. Är det som sagt frostfritt nu i ett par veckor framåt så är det nog ingen fara för kryddor som ska klarar sig/brukar klarar sig ute på vintern.
mamamaggan
Kan inte se att någon av dem har vaknat till liv så då blir som sagt beslutet att sätta ut alla utom rosmarinen.

Tack för hjälpen !
Bassam
Hej
Jag fick myntor från min kompis före 6 år, de stådd i balkongen under regn hela året, de kommer varje år på våren, men jag gör ingenting till dem, jag ger den lite lösning näring under våren och vatten under torra vädret.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon