lekgroda
Var på ICA precis, såg att de sålde pumpor i grönsaksdisken.. 'MMMMM' tänkte jag och plockade på mig för en pumpasoppa..

Men så när jag kom hem slog det mig att det snart är haloween.. Har dålig koll på vilken pumpa som är ätbar och vad som är för dekoration.. Om någon kan avgöra detta av bilden jag skickat med i inlägget så skulle det vara mycket uppskattat..
Preussen
CITAT (lekgroda @ 15-10-2012, 14:52) *
Var på ICA precis, såg att de sålde pumpor i grönsaksdisken.. 'MMMMM' tänkte jag och plockade på mig för en pumpasoppa..

Men så när jag kom hem slog det mig att det snart är haloween.. Har dålig koll på vilken pumpa som är ätbar och vad som är för dekoration.. Om någon kan avgöra detta av bilden jag skickat med i inlägget så skulle det vara mycket uppskattat..

Ätbar. Alla pumpor är väl ätbara, vissa är för små och har stort fröhus så det ger inte så mycket fruktkött.
Eva i Västerås
Pumpor som väger mer än 1,5-2 kg är absolut ätbara. Har dom inte flerfärgade knottriga skal och är små, så är det ätpumpa. Halloweenpumpa är ju till för att ätas egentligen.

Vi brukar göra soppa på urgröpet från barnens halloweenpumpa.
Nu vill 17-åringen göra halloewwnpumpa igen, så det blir nog sådan soppa snart.
Eller ugnsbaka bitar, även om dom blir ojämna när man gröper ur pumpan inifrån istället för att skala.
Annars föredrar jag avlång "rosa" pumpa eller butternut till soppa.
lekgroda
Tack för era svar. Glädjer mig att de går att äta, har väntat länge nu på att de ska börja sälja pumpor smile.gif pumpasoppa är verkligen supergott!

Den där butternut pumpan har jag aldrig testat, men sett att de säljer den på ica. Visste inte att man kunde göra soppa på den så det ska jag ta och prova, tack för tipset smile.gif
Tor-Björn
Intressant fråga!
lekgroda, har du recept på pumpasoppa?
Personligen föredrar jag pumpafrön över allt annat wink.gif Fast jag är också en soppälskare, livsnjutare som jag är.
God mat och dryck gör livet värt att leva!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon