Monarda
15-10-2012, 17:21
På norrsidan på vårt betongtak har det blivit fruktansvärt mycket mossa som nu efter mycket jobb är bortskrapad.
Men vad gör man nu? Finns det någon bra metod att undvika att det blir så här igen?
Det enda som gör någon verkan är Boracol men det regnar bort så det är ett evighetsjobb. Jag har ett jättehögt hus så jag når inte - tur va!!
Gossen Ruda
16-10-2012, 10:30
Finns tre metoder. 1. Skrapa regelbundet, behövs oftare och oftare för betongen vittrar. 2. Spänn upp en koppartråd på takåsen. 3. Ersätt betongpannorna med tegelpannor.
kerstinbern
16-10-2012, 11:22
Hej
Det är inte farligt med mossa, tvärtom är de bra för miljö. På grund av de ta co2 och sprider syre, min dröm att alla tomma tak ska fylla med mossa, du kan borta dem med borsta men de kommer säkert tillbaka på grund av finns på platser miljö som passar dem fukt och skugga. Och det är inte bra att använda kemi material som finns i butikerna
H.Bassam
Gossen Ruda
17-10-2012, 09:31
CITAT (kerstinbern @ 16-10-2012, 12:22)

Man kanske får sätta upp flera trådar då.

Vattnet från Sahlgrenska sjukhusets koppartak har ju effektivt tagit död på allt liv i bäcken genom vitsippsdalen i Botaniska trädgården. Jag har även sett hur lavar och liknande inte växer direkt under kontaktledningen på järnvägen. Det räcker med regndropparna från ledningen.