kerstinh
Nu när man börjar se alla fina amaryllislökar överallt börjar jag fundera om jag kan rädda min gamla amaryllis på något sätt. Hittills har jag lyckats förtränga den ett bra tag, men nu får jag nog bestämma mig om det är lönt att försöka få den att blomma eller inte. Jag köpte den för två år sedan. Efter att den hade blommat på vinern då, planterade jag ut den och tog in den igen på hösten. Då fick den fina långa blad, men det kom aldrig någon blomma. Efter att ha gett upp hoppet att den skulle blomma någon gång i våras, ställde jag den i ett hörn i uterummet och försökte glömma bort den. Den fick vatten lite då och då och bladen ser precis likadana ut som förra året, fina, långa och friskt gröna. Men ingen blomma. Så nu undrar jag vad jag ska göra med den. Om jag bara tar in den och vattnar, känns det som om den kan fortsätta såhär ett bra tag till och bara ha blad, eller? Ska jag klippa av bladen så att den får börja från noll igen?
mamamaggan
Hur tog du hand om den när den hade blommat ? Jag har fått lära mig att man ska ge den gödning efter blomningen så att den kan samla kraft . Man ska göra det tills bladen vissnat ner helt och hållet .

Hur du ska göra nu törs jag egentligen inte säga något om men jag tror inte du ska klippa av bladen , det är de som ska förse läken med näring .
kerstinh
Jag kommer inte ihåg vad jag gjorde direkt efter blomningen. Det är ju trots allt 1,5 år sen. Men jag vet att man ska "ta hand" om den tills bladen har vissnat, så jag hade säkert kvar den inne och vattnade. Gödning brukar jag vara sämre med men samtidigt vet jag ju att löken ska samla kraft till att blomma, så jag kanske gav den lite gödselvatten då och då. Som sagt, jag minns inte.

Jag tycker inte heller det känns riktigt rätt att klippa av bladen. Undrar mest om jag ska ge upp direkt eller om jag ska försöka och isåfall om jag ska gödsla den nu ifall det är det som saknas, eller om jag riskerar att förstöra mer med att gödsla än med att låta bli...
mamamaggan
Hur ser löken ut och känns den bra d v s är hård och "spänstig " ?

Ibland spelar storleken på löken in om man ska få den att blomma om . De flesta stora jag har/haft har varit lätta att få att blomma om . Större lök = äldre lök eller kanske mer " välmatad " lök ?

Min Picotee har precis blommat över . Den hade knopp när vi tog in den från sin " semester " ute i trädgården så den hade trivts bra medan de övriga lökarna ser ut som man kan förvänta sig d v s man ser antydan till att det ska börja komma lite grönt.
hattstugan

Har fått lära mig att löken ska stå mörkt tills en knopp visar sig!

Ibland har det lyckats ibland inte!

Men Amaryllisens riktiga blomtid är vid vår Midsommar!

Man måste alltså lura den att blomma vid jul!
mamamaggan
Jo mörkt verkar vara bra . Jag brukar sätta en papperstrut på min när knoppen vill dra iväg eller öppna sig för tidigt .
hattstugan

Förvarar mina i garderoben nu!

Spännande att se om det ger något resultat!
rosita
Jag brukar göra så här:

Amaryllis: skär av blomstängeln vid löken, låt stå i fönster ej direkt sol, efter frost iträdgård eller växthus skuggigt. Gödselvattna varje vecka till sista veckan i juli. 1:a veckan i sept skär av alla blad intill löken, skölj av all jord och klipp rötterna till 7 cm längd. Rulla in i tidningspapper och lägg i en papperspåse i svalen ca 8 veckor.
Plantera i blomjord, krukan ska ge plats åt löken + 2 cm till krukkanten, 1/3 av löken ska vara ovan jord. Vattna, ställ varmt och mörkt tills knoppen visar sig. Ställ ljust och vattna försiktigt vid behov, dock ej på själva löken.

kerstinh
Tack för alla era svar! Jag planterade om min lök igår kväll och löken och rötterna ser väldigt fina ut. Jag kanske borde prova att förvara den mörkt, men då måste jag nog klippa av bladen. Rosita, du verkar inte ha några problem när du bara klipper av bladen sådär?

Sedan måste jag definitivt köpa fler amaryllislökar snart och prova fler gånger.
Carex
Ställ den bara mörkt och låt torka. Du kan ta ur den ur krukan om du känner för det. Men, klipp ALDRIG av bladen! Bladen ska få vissna ner och näringen ska få gå tillbaka till löken. Att klippa av bladen är att ta bort näring som kunde gå till blomning.
Har den inte satt någon stängel på några månader kan det vara så att den inte har tillräckligt med kraft åt det. Ta fram den då och sköt om den i ny jord med regelbunden näringsvattning. Jag skulle gjort det när ljuset kommer tillbaka.
Sköta om den får du göra oavsett om den blommar eller ej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon