Fördelen med denna sommars eviga regnande är att ingen av alla krukor drabbats av myrinvasioner, nackdelen.......att nästan inget i krukorna har gått i blom p.g.a. vätan och kylan :-( inte ens gladiolusarna i rabatten.
Fördelen med allt regnet är att det går väldigt lätt att rycka upp ogräset.
Nackdelen är att jisses vad ogräset har vuxit - och vem vill vara ute i regnet och dra upp det?
hattstugan
16-10-2012, 15:16
Fördel att inte behöva vattna så ofta och mycket! Samt som Peztis säger ogräset går lätt att få den!
Nackdel är att det gör inte att gräva för all lera fastnar på spaden!
Alexander-VG-zon3
16-10-2012, 16:14
Fördel vatten älskade växter har växt jättebra.
Nackdel att inte få kunna vattna, tycker det är så härligt att gå ut och vattna en varm sommar dag. Vilket denna sommaren har varit få gånger man kunna gjort det.
Krolliljan
16-10-2012, 17:04
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 16-10-2012, 17:14)

Fördel vatten älskade växter har växt jättebra.
Nackdel att inte få kunna vattna, tycker det är så härligt att gå ut och vattna en varm sommar dag. Vilket denna sommaren har varit få gånger man kunna gjort det.
Jag som har köpt många nya växter i sommar inkl häck är jätteglad att det har regnat och vattnat sig själv men jag tycker också om att vattna.Maken och jag brukar "slåss" om det. Det är ett sätt att se alla växterna. Gå sin runda.
CITAT (Krolliljan @ 16-10-2012, 18:04)

Jag som har köpt många nya växter i sommar inkl häck är jätteglad att det har regnat och vattnat sig själv men jag tycker också om att vattna.Maken och jag brukar "slåss" om det. Det är ett sätt att se alla växterna. Gå sin runda.
Samma är, har bara behövt vattna krukor under tak och det är jättetur för jag har planterat massvis i år.
Nackdelen är förstås att tomaterna alla blev som coctailtomater och fortfarande är gröna och paprikan hann inte ens börja blomma.
Helén
Tor-Björn
16-10-2012, 21:14
Hur kan regnets förlovade land ha så otroligt fina grönskor då kan man undra.
Jag tänker på engelska trädgårdar. Några av de mest förnämna i min smak.
hattstugan
16-10-2012, 21:57
England är inte samma sak! Är mycket varmare bla!
Har du varit där?
Alexander-VG-zon3
16-10-2012, 22:01
London för att nämna den stad som anses vara regnigaste, har bara strax under 600mm regn, själv har jag nog runt 900-1000mm regn per år. Och dom absolut torraste platserna Sverige ligger nog runt 500-600mm.
Men grönsakerna hade varit bra OM det varit längre och varmare sommar, tycker inte dom haft nåt emot regnet (tomaterna blev väl sådär i år). Utan det har varit värme och sol som fattas.
hattstugan
16-10-2012, 22:26
Jo en regnig och kall sommar som denna kan absolut inte jämföras med det Engelska klimatet!
Har vistats där alla månader utom juni-juli!
Regnar gör det ja! Men det är mycket varmare också!
Tror att det är därför det upplevs/är mycket bättre växtlighet där!
Men när det blir "riktig" vinter går det åt fanders på ett sätt som det inte gör här vid samma temperatur!
Huggorm
16-10-2012, 23:38
Faktum är att det inte har regnat så otroligt mycket som det har känts som. Det mesta av landet har haft mellan 100-150% av normal nederbörd. Stockholm och Norrbotten har haft 150-200%, men då skall man komma ihåg att åtminstone Stockholm är en relativt torr del av landet i vanliga fall så i absoluta mått har de nog inte haft mer än en normal västkustsommar. Men tyvärr har jag inte hittat någon karta för årets verkliga nederbörd, allt som verkar finnas är avvikelsekartan.
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/...hp?par=nbdYrAvv
Alexander-VG-zon3
17-10-2012, 08:33
Här har det varit att det kommit mycket på en gång, och inte så fördelat. Som nog är bättre, mycket mellan gångerna och sen småregnat därigenom. Och inga långvariga perioder med värme och sol.
Har har det varit ganska höga flöden minst sen hela sept. Och åkrar och skog närmast vattendrag har svämmat över.
Tor-Björn
17-10-2012, 11:51
CITAT (hattstugan @ 16-10-2012, 22:57)

England är inte samma sak! Är mycket varmare bla!
Har du varit där?
Jag har varit där och beskådat trädgårdar bl.a. Var ett par år sedan sist och har inga planer på att resa dit på ett tag. Mitt nästa resomål är Frankrike då jag hade tänkt göra besök på vingårdar. Frankrike är ett land som ligger mig varmt om hjärtat. Brukar alltid ta svängen förbi Le Châteaubriand och äta gott när jag besöker Paris.
hattstugan, har du besökt England?
hattstugan
17-10-2012, 12:21
Har bott där en tid!
Tor-Björn
18-10-2012, 01:12
Törs jag fråga i vilken stad?
hattstugan
18-10-2012, 05:04
Ja inte var det London iaf! I en liten stad i nordvästra landet som heter Ashbourne!
Hört talas om den någon?
Fördelen med regn är att det luktar gott! Det luktar jord, gräs, svamp och allt annat i naturen.
Nackdelen är att det är så blött!
Men en fördel med att det är så blött är att det är väldigt mysigt att komma in i värmen och dricka något varmt och gott och känna sig nöjd med att man varit ute en stund - trots regnet!
Regnet är också mycket kväverikt. Gamla träds totala kvävebehov under en normal växtsäsong täcks i stort sett av kvävet som kommer med regnvattnet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.