Tor-Björn
16-10-2012, 21:07
Hej!
Jag har genom åren alltid varit en finsmakare när det framförallt kommer till god dryck, som cider, likörer och framförallt vin! Nu har mina smaklökar börjat sukta efter nya smaker att vaska fram ur egen tunna! Och då vill jag förståss börja från grunden.
Är egna druvodlingar något som kan vara svårt i ett klimat som Sverige?
Jag har givetvis växthus men hur pass lämpligt det är vet jag icke.
Ni har all min hjärtliga tacksamhet om ni kan hjälpa mig med lite vägledning, tips och råd.
Tor-Björn
Huggorm
16-10-2012, 23:10
Sverige är förstås inte optimalt för druvodling, men det går om man vill. Det finns ett antal mindre vingårdar här i landet som odlar druvor utomhus på ungefär samma vis som i Frankrike. Men det blir ju inte storskaligt, utan mindre och exklusivt. Lite som Mackmyras wiskey. Sedan gäller det naturligtvis att välja rätt druvsorter och plantera på rätt sätt för att tillvarata så mycket värme som möjligt.
Tor-Björn
17-10-2012, 11:58
Tycks inte löna sig med egna vinodlingar i varje fall här hemma av ditt svar att döma. Jag vill ju ha de finaste druvorna till det finaste vinet var det tänkt. Men jag planerar att resa till Frankrike inom kort, och då kanske jag ev. kan köpa mig mark där och odla på och driva bryggeriet där nere tills vidare. Om jag nu kan ta ut lång semester...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.