Carex
Nu när mörkret börjar sänka sig över Sverige blir man mer och mer sugen på de sydligare breddgraderna! När man är student är det dock bara något att drömma om så mitt sätt att handskas med det är att leta efter roliga exotiska frukter i mataffärerna.
Så jag har helt enkelt tänkt återuppliva det klassiska experimentet från när man var liten, köp en god frukt och ät upp, så fröna och se vad som kommer upp.
Nu är jag däremot lite äldre och har lite mer kunskap. Jag är väl medveten om att de fröna man sår inte blir sortäkta och har man tur och får frukt kommer den sannolikt inte vara särskilt god.

Men om man nu har höga krav och vill så något frö som dels ska vara lätt att hålla i kruka inomhus större delen av året förutom sommaren. Och dessutom helst få vackra blommor inom några år och frukt som är ätlig, även om den kanske inte är det godaste man upplevt. Vad ska man välja då? Papaya funderade jag på men då behöver jag två plantor av vardera kön om jag har läst rätt, lite krångligt. Granatäpple har jag redan, fikon och kumquat likaså.
Jag vill ha något tropiskt och har funderat på antingen stjärnfrukt (Carambola) eller Guava. Båda verkar få fina blommor och frukt efter inte alltför många år. Vad finns det för annat som man kan testa? Jag vill helst att de med tiden ska kunna bli små miniträd.
Citrus har jag som sagt redan, en liten kumquat med frukter just nu.
Ett alternativ är om någon har tips om var man i Stockholmstrakten kan köpa små exotiska inomhusträd utan att ruinera sig;)
Alexander-VG-zon3
Guava är nog bäst kan ge frukt redan efter 3-6år. Trädtomat funkar också bra inne och ger frukt snabbt, som blir lika goda som köpta frukter. Men det är med trädtomat om man har plats och orkar med dom illaluktande bladen.
Carex
Trädtomat är faktiskt en riktigt bra idé! Hade en för fler år sedan men blev tvungen att göra mig av med den pga. platsbrist.
Trodde inte den skulle vara så lätt. Dessutom doftar bladen inte så hemskt.
Och Guava alltså, ska leta upp en. Fler förslag är välkomna!
Alexander-VG-zon3
Trädtomat är en jätte kul växt, och trivs överallt både inne och ute (tål inte frost). Samma skötsel som änglatrumpet mycket av allt!. Och blir snabbt storbladiga ''inne''träd. Och kärnorna från frukten har oftast 100% grobarhet.
kerstin z5-6
Avocado,lägg stenen kärnan ovanpå jorden.

Inget träd men ananasblast är ju ganska lättrotad och frukten blir god

passionsfrukt -fast den klättrar ju smile.gif

Valnöt

persika

Carex
Aprikos eller nektarin (kommer inte ihåg vilket) har jag testat med, riktigt hårdföra små rackare som växer bra! Klarar barfrost i små lerkrukor säsong efter säsong!
Sedan har jag en sortäkta persika från plantskola också.
Avokado tröttnade jag på när de inte delade sig oavsett hur jag beskar, bara en ny pinne rakt upp.
Valnöt låter som ett riktigt galet experiment, får vänta tills jag (någon gång) har egen trädgård;)
Jag blev officiellt klassad som vettvilling när jag beställde 200st fröer till passiflora mollissima, sambon var inte nöjd...(det var 228 i paketet! Jag räknade dem...)

Tror definitivt att jag ska jaga rätt på guava och trädtomat!
kerstin z5-6
Avocado växer rakt upp..lång tid låt den vara bara
Anja Danmark
Du kan købe mange spændende frø her:

http://www.barney.dk/

Og du kan roligt handle der - det er et meget seriøst firma, der gør meget for at få tilfredse kunder smile.gif

Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-10-2012, 00:11) *
Avocado växer rakt upp..lång tid låt den vara bara

ja när den gått ur ''juvenila'' stadiet så grenar den sig naturligt, vid runt metern brukar mina börja grena sig själva.
Carex
Intressant att veta det med avokado, tyvärr tenderar de att inte ge frukt inomhus. Eller någon som lyckats?
Anja, tack så hemskt mycket för den länken! Det var ett ordentligt och bra utbud han har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon