KalleStripp
Hej
Jag tänkte försöka bygga en stor kaninhage i hörnet av trädgården. Där växer järnek, oxbär, daglilja, nypon och bergenia. Är dessa växter giftiga för kaniner? För de kommer garanterat att bli uppätna!
varghem
jag skulle nog hålla mig långt borta från trädgårdsväxter, hitta ett fritt ställe med gräs/klöver och ge dom ett litet skjul som skydd
Fenja
Järnek är ju giftig, antagligen för kaniner med. De andra vet jag inte. Jag skulle ta bort alla trädgårdsväxter i hägnet för säkerhets skull.
kerstin z5-6
Järnek är inte bra för kaniner ..nej ..
Bassam
Hej

Det är bra om dia kaniner kan leva på gränsat området.

H.Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Daglilja är ju en asiatisk grönsak, väldigt god så den lär nog inte vara giftig för kaniner heller. Är nog bara järneken jag skulle ta bort.
HelénE
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-10-2012, 18:02) *
Daglilja är ju en asiatisk grönsak, väldigt god så den lär nog inte vara giftig för kaniner heller. Är nog bara järneken jag skulle ta bort.

Det visste jag inte. Är det blasten man äter eller? ( funderar på att nalla lite och se hur det smakar).

Men jag håller med, samtidigt undrar jag om de äter järneken...jag hade kaniner som barn, de fick ofta springa fritt i vår trädgård på dagarna och de verkade aldrig äta nåt som de mådde illa av. Men samtidigt, vill man ha växterna kvar så gör man nog bäst i att se till att kaninerna inte kommer åt dem, för annars är det risk att allt snyggt och ätbart går åt.

Helén
KalleStripp
Tack för alla svar.
Växterna är jag inte ett dugg rädd om -de växer mer än önskvärt. Och jag tror att kaninerna skulle gilla lite buskar och vegetation. Det blir ju mer som i det fria för dem.

Järneken ska jag ta bort. Den går kanske att flytta? Värt ett försök iallfall.
Dagliljorna kanske man skulle prova att äta själv då!?

Det ska bli roligt att se de små kaninerna skutta omkring i en riktigt stor hage (med hus) där det är tillåtet att gräva och gnaga!
hattstugan

Tänk på att göra antingen nätbotten eller gräva ner nätet minst 50-60 cm!

Annars gräver sig kaninerna ut och det är inget kul att ha dom utanför hagen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon