Krolliljan
Dagliljor är mina absoluta favoriter i trädgården. wub.gif
Det jag gillar mest med dem är ( förutom att de är lättskötta) att när det är deras blomningstid ser inte trädgården likadan ut någon dag. Det är roligt att gå ut och se vilka som blommar just den dagen och tar "överhand"
jaj-51
CITAT (Krolliljan @ 18-10-2012, 10:39) *
Dagliljor är mina absoluta favoriter i trädgården. wub.gif
Det jag gillar mest med dem är ( förutom att de är lättskötta) att när det är deras blomningstid ser inte trädgården likadan ut någon dag. Det är roligt att gå ut och se vilka som blommar just den dagen och tar "överhand"

Ja vist daglijorna bara öser på med nyheter varje dag.
En blommade förra veckan (göteborg)

Min nya häch på framsidan Tradera fynd förra sommaren.
Allat tog sig och blommade bra redan i år och har vuxit tillsig bra också

red 006.jpg

fvd
Jag köpte en vit daglilja när jag grävde ner en massa lökar där. Jag är nyfiken på doften också. Jag har rabatten mitt framför köksfönstret så det blir spännande till våren.
Krolliljan
Några av mina favoriter

Nefertiti

Gentle Shepard

Grape velvet

Monarda
jaj-51, din idé med en hel rabatt med dagliljor är super. Önskar jag hade plats för en sådan.

Känner att jag måste satsa mer på dagliljor kommande säsong och även flytta på dom jag har eftersom dom nästan slutat blomma då dom hamnat i skymundan av andra växter. Dom vill nog ha det lite fritt omkring sig. Här är en som jag fotade på Göteborgs botaniska. Folke heter sorten, kanske efter "uppfinnaren"?
Den var väldigt kraftig och vacker.

[attachment=72925:P1010109.jpg]

HelénE
Oj är det årets perenn!!!

Vilken tur att jag planterat sådana redan i år då biggrin.gif
Blev tack vare att pappa hade sådana dit han nu flyttat OCH att någon vänlig här på forumet (minns inte vem) hade vänligheten att påpeka att daglilja inte är LILJA och därför inte angrips av liljebaggar som jag tidigare trott.

Ser nu fram emot nästa år när årets perenn kommer stoltsera stort i min trädgård. I år var det ju bolltistlarna och de fanns redan från början här men i år så hade det tagit sig enormt så de förtjänade verkligen att vara 2012's perenn här!

Helén
Krolliljan
CITAT (Monarda @ 18-10-2012, 20:14) *
jaj-51, din idé med en hel rabatt med dagliljor är super. Önskar jag hade plats för en sådan.

Känner att jag måste satsa mer på dagliljor kommande säsong och även flytta på dom jag har eftersom dom nästan slutat blomma då dom hamnat i skymundan av andra växter. Dom vill nog ha det lite fritt omkring sig. Här är en som jag fotade på Göteborgs botaniska. Folke heter sorten, kanske efter "uppfinnaren"?
Den var väldigt kraftig och vacker.

[attachment=72925:P1010109.jpg]

Ja en jättebra idé med en hel rabatt. En idé man kanske kan stjäla shy.gif Längs altanen kanske g.gif Där har jag en hel del redan, många olika.
Annars har jag spritt ut mina lite i olika land.
Jag har ett runt land med ett ( nysatt) silverregn i mitten. Där har jag samlat Sammy Russel och Frans Hals, eftersom jag tycker att de är färgglada och lite svårplacerade. Vi får se nästa sommar om det blir som jag tänkt.
jaj-51
Kul att ni gillar min ide med "Daglije häck" biggrin.gif

Nu är det tredje gången jag planterar "häcken".
Käns som jag gjorde rätt, blir så glad varje gång jag kommer hem.
På våren kommer påskliljor och hyasinternaoch krokus först.

Våra urbaniserade rådjur ratar alla dessa växter yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif
Kanske ett bra tips till att minnas rtfm.gif

P.S.
På tradera hittade jag mina "läckerbitar" till daglijor
Eva 33c
CITAT (jaj-51 @ 18-10-2012, 23:05) *
Våra urbaniserade rådjur ratar alla dessa växter

Menar du att era rådjur inte äter dagliljor? I så fall borde de lära upp "mina" smile.gif Eftersom dagliljor grönskar så tidigt tycks de vara attraktiva här, de gnags genast ner till roten. Plantan dör inte utan kommer igen, men det blir liksom inget av dem när säsongen kortas av så där. Så jag har gett upp dagliljor för tillfället. Tyvärr...
jaj-51
CITAT (Eva 33c @ 18-10-2012, 23:37) *
Menar du att era rådjur inte äter dagliljor? I så fall borde de lära upp "mina" smile.gif Eftersom dagliljor grönskar så tidigt tycks de vara attraktiva här, de gnags genast ner till roten. Plantan dör inte utan kommer igen, men det blir liksom inget av dem när säsongen kortas av så där. Så jag har gett upp dagliljor för tillfället. Tyvärr...

Oj så olika det kan vara!
Här ser jag rådjuren flera gånger i veckan!
Kanske de är kräsna och omgivningen bjuder på godare saker.

Baksidan på trädgården är skyddad med elstängsel och har blivit rådjursfri tummenupp.gif
Innan stängslet var rådjursplågan ett elände de skövlade allt Jurdgubbar med kart och blommor allt i grönsakslandet och många växter ...
hattstugan

Kul att Dagliljan uppmärksammas!

Blev inspirerad av jaj-51 Dagliljehäck så jag började gräva upp gräsmattan för att göra nåt liknande efter en stig som finns där!

Bilder finns i tråden Mitt PARADIS i Småprat om trädgård!
Fjortispower
Klart mina älskade Dagliljor ska utses till årets perenner 2013, unnar dem det! Nästa år ska det planteras lite till! wub.gif
Krolliljan
Denna gillar jag skarpt.
Den har fått flytta med mig tre gånger och när jag flyttade med den hit 2010 så trodde jag först att han inte var med. Han tjurade två somrar men i år blommade han igen. wub.gif .

Artic snow0001.jpg

sallyomolly
Vad avundsjuk jag blir, så fin häck!

Jag har flyttat med mig 42 olika dagliljor tre gånger när jag flyttat, alla namnlappar är borta. Så tråkigt. Jag vet alla namn, har dem på en lista men inte vem som är vem. Ser ut som ni har koll. Ni får hjälpa mig med daglilje memory till sommaren =)
Krolliljan
När jag flyttade sist var i maj och alla dagliljorna kom faktiskt med men tiden var knapp att sätta ner den så de kom huller om buller. Först nu i år har alla blommat och då passade jag på att flytta om dem och dela vissa. Känns skönt att ha fått lite ordning på dem.
Krolliljan
Måste bara dela med mig med denna frossalänk

här

en till
Peztis
Nu vet jag någon som blir glad: Karin i Skara med alla sina vackra dagliljor!
Lavin
Äntligen!

(fina länkar, lavendelblå och vita daglijor, suck så fint!)
Lotta i Gbg
Ett jättebra val!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon