Lovica
Hej!
Vi har precis köpt en gammal suterängvilla i mexitegel, från -70 talet och trädgården är uppvuxen från den tiden. Det är rododendron, stenpartier, rosor, fruktträd, taggbuskar, en stooor gran mm mm. Jag har tagit lite kort. Jag vill gärna att ni kommer med tips på hur man kan göra för att fräscha upp trädgården. Jag vill uppdatera den till 2012 och inte vara kvar i 1971 om ni förstår hur jag menar. Jag har tagit kort på de partier jag vill ha råd om. Runt huset finns rabatter och de tänker jag mig väl att man inte ska ha, alltså tätt intill fasaden. Lägger man någon snygg sten/grus där istället? Runt 2 av 4 sidor växer en tät och hög tuijahäck. Tyvärr har förra ägaren "misshandlat" den på sidan mot gatan och den är ful där.. Ska jag ha något annat?!

Alla tankar och idéer är välkomna.

Jag fick det inte att funka med bilder direkt här så jag länkar till ett album jag redan har.

http://www.styleroom.se/album/34907
addo
Alla växter vid huset som inte är för stora kan du flytta till dina nya rabatter du fixar, sten eller grus över husets dränering är perfekt.

Rent estetiskt skulle jag försöka runda till 70talets raka linjer, i fall jag ville få en modernare stil. Större rabatter och mindre gräsmatta ger mer liv åt trädgården, samt mindre arbete.

Granen skulle jag stamma upp om jag ville ha in ljus, känn efter ordentligt innan du sågar ner den i alla fall.

Tujorna och rhododendronen skulle jag spara för att använda som bas i mina nya planteringar, tujorna kan du formklippa lite bonsai inspirerat om du vill ha en naturligare känsla, rhododendronen kan du beskära ner om du tycker den är för stor och påträngande. Sen fyller du ut med nya växter i mellan dina flyttade, samt flyttar växterna från rabatten vid altanen till de nya planteringarna. Sen skulle jag vilja ändra eller ta bort väggarna kring altanen, det måste kännas som att sitta i en skokartong där.

Häcken måste jag se för att kunna uttala mig om.

kerstinh
Jag håller med addo, gör för guds skull ingenting förhastat! Jag har en 60-talsträdgård sedan 3 år tillbaka och har haft lite samma grund som du har och om det är nåt jag har lärt mig är det att vänta och lära känna sin trädgård först. Jag har tagit bort saker som inte funkade så bra och sedan planterat samma växt där igen för att jag insåg varför de förra ägarna hade satt den där.

Annars kan du åstadkomma mycket genom att runda av rabattkanter, göra rabatter större (djupare!). Våra grannar stammade upp en riktigt ful stor gran och den blev hur cool som helst.

Jag har likadana små rabatter framför uterummet. Jag har massor av lökväxter där på våren, vilket är jättefint. Annars har jag lärt mig att man får till dem riktigt bra genom att skära kanterna mot gräsmattan fint och så brukar jag ställa lite större krukor där så jag alltid har något som blommar vid uterummet där man ju är en del på sommaren.

Angående växter nära huset, så stämmer det såklart till viss del att man inte ska ha det. Men vissa växter funkar faktiskt, så jag tycker inte att man ska vara så paranoid som många med nya hus är. Att ha något som ditt spaljerade päronträd ger ett väldigt personligt intryck, så det tycker jag är värt att ha nära huset. Vi har ett äppeltråd som står 10 cm från uterumsväggen. Det första jag tänkte när vi köpte huset är att det trädet såklart måste bort, men det finns inget annat i min trädgård som har så mycket personlighet och tillför så mycket som det trädet. Synd att ditt päronträd är så stort bara.
Små futtiga rabatter som din med de tre kloten i kan man säkert lika gärna ta bort och lägga lite sten nära huset och ha något planterat längre bort.

Och du, ta massor med kort! Ibland tycker jag att det knappt händer något hemma hos oss men när man ser bilderna från när vi flyttade in 2009 så ser man hur mycket man har åstadkommit på bara några år. Det behöver man ibland för att hitta motivation för det där med att uppdatera en trädgård tar tid och man får lära sig massa saker på vägen. :-)
kerstin z5-6
Rabatten nära väggen med päronträdet och rosen,tycker jag definitivt att du ska behålla.Päronträdet behöver beskäras ev ,fråga i trädavdelningen om detta.Merparten av rabatterna har samma "fel..de ligger dikt emot huset-där kan man ha en ganska smal kullerstens gång-att stå på när man putsar förnster och för dräneringen.De du vill behålla är helt ok om du gör så-för husets skull alltså.Alla utom päron rabatten går att flytta utåt på det viset runt trädet och rusen kan du även där stenlägga om du inte bygger upp sten för högt runt trädstammen.

Altanrabatten är som övriga aldeles för smal och har för raka kanter för min smak,säjer som tidigare minska gräsmattan väsentligt, gör breda rabatter i böljande former men med sten mot träväggen.En trädgårdsö med vackra perenner som syns bra från uterummet är ochså trevligt, blanda perenner -vår till höstblommande och ev någon vacker blommande prydnadsbuske.

Det finns ett stort värde i så uppvuxna växter som du har-men sätt din egen prägel på din trädgård!
Lycka till!
Bassam
Hej

Du har fint trädgården, själv jag giller stora gräsmatta, jag kan inte respektera träd bredvid väggen, för att träd rötter ska skada grund, hus, jag såg program före 3 dagar, det var hemsk, rötterna från träd går under huset och skadad vägger och vatten rör, om nu är det inte jobbet med gräsmatta, det finns robot nu, robot kan beskära gräsmatta, men du kan satsa på krukor med perenner och andra växter.

Obs
Du kan växa roliga saker på din åsikt, men du behöver lite tålamod, du kan göra lite varje år, Också mina kompisar i rummet kan ge bra råder.

H.Bassam

kerstin z5-6
Men det är skillnad på päronträd och tex pilträd-de senare kan ta sig in i avlopp och husgrunder medan päronträd är är beskedliga.De(Päronträden) har en pålrot, en enda tjock rot som inte kryper verikalt utan går rakt ner-djupt.
Lovica
Vad roligt att det har kommit så många svar på kort tid! Tusen tack =)

Jag ska lägga ut fler bilder på trädgården så kan ni fortsätta tycka till (om ni vill). Jag har uppdaterat albumet med de bilder jag hann med att ta idag och några äldre. Kika gärna.

Vad gäller granen så är den alltså jäätttehög och ingenting jag tror man ger sig på att stamma upp. Inte heller kan jag stamma upp tuijan eftersom den fungerar som insynskydd och är en häck. Det skulle se dumt ut. Kanske måste jag byta ut den.. Ah den finns oxå med på bild.

http://www.styleroom.se/album/34907
CillaM
Till att börja med så måste jag också säga att gör inget förrän du boat in dig ett tag. Rätt som det är så kommer känslan över vad du kan göra och borde göra, men gör inget förhastat! Du kommer bara att ångra dig.

Det ser onekligen ut som om päronträdet från början har varit ett spaljéträd men sedan har man inte brytt sig nåt vidare. Det går säkerligen att ordna till så att det blir som det ska.

2:a bilden, tja, utan att veta vad för växter det är frågan om så vill jag inte säga mer, men clematis går alltid bra att plantera mot en vägg, o så ser det ut att vara längst till vänster. Anledningen till den rabatten tror jag är för att man skulle slippa se in under uterummet. Gräv upp nästa år när du ser vilka växter det är frågan om och lägg natursten som en mur istället, ser lite bättre ut.

Bild 3, den röda busken är en berberis, helt klart värd att bevara. Den kan du kapa ner till till ca 1 dm ovan mark och sedan flytta till bättre o lämpligare plats.

Bild 4, jag har aldrig gillat tuijor men dessa små med sin rundande form kan väl vara fint, här o där, för att mjuka upp allt det kantiga? Kanske inte precis vid huset men annorstädes i trädgården?

Bild 5 plus 6 ser inte ut att vara ett svårt projekt. Din roddis är en liten en, vill du flytta den så kan man i värsta fall kapa den också och sedan gräva upp till ett bättre ställe. De brukar enkelt klara sig, och som den står nu ser den inte särskilt välmående ut. Så du gör säkert den en tjänst. Tuijorna, eller om det är cypresser, ser inte särskilt bra, tycker jag också att du kan stamma upp, det ger enhetlighet och ser snyggare ut. Om du inte tar bort dom förstås.

Bild 7 ser ut att vara nån en, kinesisk troligen. Behöver inte vara det första projektet du tar tag i då det "mjukar" upp er carport.

Bild 8. OJ! Jo, inte snyggt alls, och kanske du ska ta bort dom iaf....

Bild 9. Ja den har jag redan svarat på.

Bild 10. Vacker bild!

Bild 11 och 12 visar verkligen en ståtlig gran! Den skulle jag inte ta ner i första taget! Och jag är ingen granälskare...
Lovica
CillaM tack för ditt utförliga svar =)

Varför är det värt att spara berbisen tycker du? Jag tycker den är hemsk eftersom den har taggar och vi har 4 barn.. Det känns verkligen som en 70-tals buske!

Jag tycker rododendron(en) är gigantisk haha där ser man vad lite jag vet..

I morgon ska jag ta fler kort, det finns fler delar av trädgården som behöver tips.

Men jag ska absolut bo in mig och vänta till våren för att se vad som händer.

Päronträdet som spaljeväxt är säkert helt rätt. Har aldrig sett det förut..
Lovica
Kan man förrästen flytta rosor?
Pauline/Sthlm
Jag. Avskyr. Tuja.

Skulle därför ta bort den häckdel som inte var mot gatan (dvs vid carporten),
plantera om de ändå söta kloten,
och tills vidare leva med att gatuhäcken är ful utåt. Insynsskydd är inte att förakta.

Berberis ingen favorit för mig utom på hösten - sätt den där ni ser bladen, stoppa mot branten med något annat.

Vackert päronträd! Lycka till med beskärning. Ta för guds skull inte bort det.

FLER ROSOR!
Granen, hmmm, avvakta som sagt. Praktfull, aber doch...

CillaM
Berberisen var ingen favorit hos mig på på väldigt länge, just pga taggarna. Där jag växte upp, på ett gammalt trädgårdsmästeri, var de planterat en enorm häck av just berberis. Men höstfärgerna... ojojoj! Det är värt att ha dom, för färg i trädgården behöver man ha, liksom doft. O berberisen doftar enormt gott när den blommar och ger mycket mat till bin, och även då är den faktiskt vacker. Tålig är den också. Men med allt vackert så finns det en baksida, så som hos rosor...
kerstin z5-6
Det går fint att flytta rosor på våren o gräv djupt i så fall
addo
Klart du kan stamma upp granen, kolla så grenarna är under ca 8 cm i diameter bara och ta några få grenar var annat år eller så. Sen kan du hänga upp en gunga till barnen i trädet.
kerstinh
Vilken fin gran! Och jag gillar inte heller gran egentligen, allra minst de blåa. Jag skulle nog låta den vara som den är några år till. Just nu kanske du blir galen på alla barrväxter, men dels lär man sig att gilla vissa saker som passar till huset, och framför allt så kommer det att se helt annorlunda ut om några år när du antagligen har planterat in lite mer annat än barrväxter och kanske har tagit bort några av de värsta barrisarna så att de som är kvar får glänsa.

Det ser ut som om du har ganska trångt runt carporten. Tujorna där ser inte särskilt fina ut på bilden, så de kanske du kan överväga att ta bort och istället sätta någon gles "vägg" (armeringsnät eller någon gles träkonstruktion), så kan du ha olika klätterväxter där. Jag vet inte hur mycket insysnskydd sakerna där måste ge, men jag har upptäckt att det på ställen där det inte är helt kritiskt, kan vara trevligt med lite halvgenomsläppliga insynsskydd (typ klätterväxter istället för täta tujor). På sidan med rododendronen (jag tycker också den ser ganska stor ut) skulle det nog också bli fint med en liten väggmarkering i form av en armeringsmatta eller liknande och sedan ha kvar rododendronbusken bakom.

Förutom de glesa partierna tycker jag att din tujahäck har en underbar färg. Jag vet inte om tuja är sånt som växer tillbaka, men jag skulle nog känna efter och inte ta bort insysnsskyddet i onödan. Om häcken ser bra ut från insidan, kan man ju alltid sätta ett lågt plank framför på utsidan efter ett tag om man vill ha kvar häcken men den inte blir grönare.

Vi har två stycken 30 meter långa berberishäckar. Hatade dem först och tänkte precis som du med barnen. Häckarna måste man ju dessutom beskära så att man sprider taggarna varje sommar. Men de är så fina nu på hösten. Och jag kan inte minnas att något barn har trampat på några taggar faktiskt. De får ju lära sig lite också att inte klättra runt i häcken, och även om fotbollar och annat flyger in i den ibland har det inte hänt något än som sagt. Och barnen älskar att plocka de söta små röda bären nu på hösten.

Kom förresten på en till sak när jag såg din bild med uterummet. Om du vill ta bort perennerna som är där (är svårt att se vad som finna där nu på bilden) kan du fundera på att ha sommarblommor där. Jag har ett fult gammalt lågt staket som jag inte ville se på sommaren där jag grävde en lång smal rabatt (det är nog inte mer än 20 cm brett) där jag sår sommarblommor varje år lite som en temporär lösning och det blir faktiskt väldigt fint. Otroligt lite jobb är det också. Jag gräver bort ogräs och gräs som har växt in på våren, sår sommarblommor i en salig blandning och sen gör jag inte mer resten av året förutom vattnar lite i början och eventuellt tar bort det värsta av riset på hösten när saker har blommat över. Riktigt lite jobb som sagt, barnen älskar att plocka blommorna och så kan jag ju hitta på något annat när som helst, för kommer jag på någon bättre lösning, behöver jag inte ens ta bort några gamla växter, stenar eller andra installationer. Och framför ditt vita uterum skulle det bli riktigt fint med färgglada blommor på sommaren.
Lovica
Vilka bra och användbara tips jag får! Jag verkligen längtar efter att sätta igång, men jag ska inte göra några stora grejor nu. Äppelträden och päronträdet behöver beskärning.. Och vi har ett helt hus att renovera.. Det är oxå från -71, inte bara trädgården haha.

Jag har uppdaterat albumet med ytterliggare bilder för att ni ska få se helheten. Nu ska jag inte lägga upp fler "före" bilder. Men kika gärna för det har kommit fler delar av trädgården.

Tack ni är underbara =)
hattstugan

Har kikat lite på dina bilder!

Bild 39 är Lammöron! En trevlig marktäckare som gillar torra lägen!

Bild 47 de stora bladen är Bergenia också en bra växt för de flesta lägen och täcker bort ogräset med tiden! Busken bland bladen gissar jag på vildvuxen Buxbom men är svårt att se!

Vid luftvärmeaggregatet ser det ut som ni har vildvin!! Se till att få väck det för det kan växa in i fläkte vilket inte är så bra!
Samt att det kan leta sig in i allt vad små öppningar heter och förstöra husfasaden!
kerstinh
Kan klängväxten på bild 39 vara en klematis?

Gräset på bild 40 ser ut som randgräs, men vågar inte lova att det är rätt.

De andra bilderna du hade frågor på och inte har fått svar på än kunde jag inte riktigt se för att jag inte lyckas förstora bilderna.

Vilken tur att du har ett helt hus att renovera för annars är det minnsan inte lätt att låta bli trädgården i början. ;-)
CillaM
CITAT (hattstugan @ 19-10-2012, 15:57) *
Har kikat lite på dina bilder!

Bild 39 är Lammöron! En trevlig marktäckare som gillar torra lägen!

Bild 47 de stora bladen är Bergenia också en bra växt för de flesta lägen och täcker bort ogräset med tiden! Busken bland bladen gissar jag på vildvuxen Buxbom men är svårt att se!

Vid luftvärmeaggregatet ser det ut som ni har vildvin!! Se till att få väck det för det kan växa in i fläkte vilket inte är så bra!
Samt att det kan leta sig in i allt vad små öppningar heter och förstöra husfasaden!

Jag tror du menar bild 38 va? Det ser ut att vara en purpurklätt. Bild 40 är randgräs, på bild 41 ser det ut att vara en paradisbuske, till höger om vildvinet. Bild 39 är en klematis och alla ser ut så den här tiden på året. Bild 32 kan vara en forsythia, bild 29--- oj vad mycket gräsmatta sad.gif. Bild 28 höstaster, hög sådan. Bild 20 busken ser ut att vara en fläder o troligen en liten paradisbuske under, ev. kan hela busken vara en paradisbuske.
Lovica
Jag är så glad att jag har hittat hit till er som kan så mycket mer än mig =)

För oss är det härligt med mycket gräsmatta! Vi har barn och de vill ha pool, lekstuga mm. Det är inte så stort som det ser ut, själva tomten är totalt på 1000kvm och då är en del carport och lite sånt.

Så nu har ni namngett många växter, vad ska jag göra med dem då?!

kerstin z5-6
Du kan köpa en del men många perenner kan du så själv! Busenkelt.
Skriv en rad i förökningsforum så hjälper jag till om du vill.Buskar o träd är bäst att köpa färdiga, rosor lika så-när man just börjat.Ettåringar är mkt enkla att så och billigt med.
Lavin
Jag har lite svårt att orientera mig på bilderna. Det är en viss dysterhet över bilderna. Jag tror att det är för att det ser lite skrangligt och plottrigt ut. Det är ju svårt att säga exakt vad som ska till för att det ska passa er utan en plan, men för ett "modernare" utseende, tror jag på att flytta bort allt från husfasaden förutom det strikt geometriska, typ spaljeträdet och bolllarna. göra en stenrad en 50cm ut och fylla upp mot huset med en vacker sjösten. Det är inte så svårt och inte så dyrt och lyfter det rätt ordentligt. De små tunna spaljeerna bör ersättas med ordentliga träkonstruktioner, gärna målade i nån färg från fasaden.

Vart du ska sätta växterna är svårt. Jag är inte mycket för Öar men en rabatt istället för häcken vid carporten tror jag är ett bra steg. Komplettera med ett par höga gräs, miscanthus eller pampasgräs för höjd och insynsskydd. Ett litet träd eller en planta att formklippa kan vara fint i den rabatten. Avenbok är ju rätt "trendigt" och det går att göra snygga pelare med dom.

Annars så tror jag att hörnorna hade varit bra ställe för växter, så att man ser dom inomhus och från uteplatsen men ut vägen för lekar osv.

Roddisar han man hotta upp med lite torvblock i runda planteringar, lite underplantering av tex amerikanska blåbär etc.

Stora barrträd kan man stamma upp och låta murgröna klä in. Då ser man den mörkgröna färgen på ett annat sätt än tidigare. Lite vitrandiga hostor intill gör att det också blir fräschare.

Ett sätt att snabbt binda ihop det, och få trädgården att se mer omskött ut, är ju att köra krukor i samma utseende över hela tomten, tex vita eller fyrkantiga betongkrukor och sjösten på fiberduk under. Det ger en snabb, rätt billig, humörhöjare innan det är dags att ta itu med det på allvar. Hostor är rätt billiga och tåliga i krukor.

En liten ljusslinga i granen kanske =)
Lavin
försökte hitta en bra bild på stenrad + sjösten för att förklara vad jag menar, men hittade inget riktigt bra. Artikeln nedan har iaf en närbild
http://www.sydsvenskan.se/bostad/tid-for-p...och-rekreation/

denna artikeln hade också fina bilder, dock förespråkar den sten över hela trädgården och tumlad betong(!?!), så artikelförfattaren är nog ingen naturnjutare
http://www.icakuriren.se/Hem-Tradgard/Inre...saker-njutning/

tycker att det finaste stället ser ut att vara avsatsen på bild 46. Så mysigt det kan bli där! väldigt fin trappa.
Lovica
Lavin: Jättefina tips! Tack så väldigt mycket.

Sjösten eller annan sten att fylla intill husväggen eller i rabatter eller liknande, köper jag det på tex Plantagen? Eller vart hittar man sånt? Vårt hus ligger på en rullstensås, kanske borde man hålla sig till det, som en röd tråd..

Det finns en stor "gammaldags" ljusslinga i granen, med stora lampor =)

Det finns mycket att tänka på och klura ut och planera. Men nu låter jag idéerna gro och trädgården gå i vintervila. Och så ser jag med spänning fram emot vad som händer i trädgården under våren.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon