Full version: Grusgångar
Ewa L
Jag vill ha grusgångar i befintlig gräsmatta. Gräsmattan skall nästa år ersättas med Bergenia, Daggkåpor + en massa andra växter.

Hursom; jag har dessutom en jättehög singel på min garageinfart = kommer inte in med bilen på tomten. Det var alltså lite bråttom. Hade inte tid att djupgräva etc. Fick dessutom inte tag på marktäckväv.

Desperat som jag var klippte jag itu sopsäckar i botten, lade ut på gräset och singel ovanpå!!! Blev ~ 75 x 220 cm/sopsäck. Har inte gjort några som helst hål i säckarna ännu, men tänkte vänta och se om det blir stillastående vatten...

Synpunkter emotses tacksamt!!! Har jag gjort bort mig fullständigt!

ewa
kerstinh
Haha, det var impulsivt! ;-) Jag har ingen aning egentligen om det funkar. Jag skulle gissa att du får göra lite hål i plasten så att vattnet rinner bort. Det där med djupgrävningen och underlaget beror rätt mycket på vad man har för grund från början. Vi har rätt så sandig jord och när jag anlade en ganska lång grusgång, grävde jag bara bort lite, la markduk och slängde på singeln. Det har funkat jättebra. Men har man lerig jord, så funkar det säkert inte lika bra. Lycka till med din gång! Jag håller tummarna att det räcker att klippa hål i säckarna.
kerstin z5-6
[attachment=72923:bigger_grus.jpg]

Ev får du göra om nästa år när du ska ha rabatterna-gruset lär vara vått med stående vatten jämt.Å andra sidan har du ju nu förarbetat en del och gräset under dem lär vara klent o dött i vår.Sticka små hål borde kanske gå med.
Håller också på med projekt gräs bort;)
Hit har jag kommit-har använt geotextil/genomsläpplig

Detta var före

[attachment=72924:DSC02098_small.jpg]
Bassam
Hej
Sopsäck är inte bra för täcka marken, på grund av den inte passera vatten.
H.Bassam
Krolliljan
När vi flyttade hit fanns ytor med natusten på plast. Jag försökte sticka hål för att dränera i "vattenpölarna" men vi fick ta upp och ersätta plasten med markduk.
Läser man vad "experter" säger bör man göra en grävning 10-15 cm och dränera med t ex kross. Men som sagts innan så beror det på hur genomsläpplig din gjord är. Jag har inte grävt ur.
Ewa L
Tack för olika synpunkter, men det verkar som om ingen vet med säkerhet hur det blir så då kan jag bli försöksperson. Jag raporterar nästa år hur det blev.

Ja du Kersin, Det var du som gav mig jättebra tips om tidningar och gräs för drygt 8 år sedan. Mycket gräs har jag tagit bort sedan dess. Är ju ingen ko och nöjer mig med lite mindre gräsplanteringar. Dina tips har alltså "falit i god jord" och jag har haft stooooor nytta. Så en extra kram till dig! smiley_small_hug.gif
kerstin z5-6
tack smile.gif det var roligt att höra!
Gossen Ruda
När man skall gräva bort underlaget sägs det alltid lite luddigt att man skall ta bort matjorden. Matjorden kan ju vara från nån cm till meterdjup så man får ta på en höft. Ett par dm är nog bra men det beror lite på hur mycket tjäle det kan bli. Efter markduken så fyller man lämpligen på med kross 0-18, inte flera dm singel för då går det knappast att gå där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon