Pauline/Sthlm
Hej alla kunniga!
Jag har , som någon i tidigare tråd, fått färska valnötter personligen levererade från södra Tyskland och planerar försöka driva upp ett (till min pension om ett kvartssekel?) nötgivande träd på familjens nya sommarställe i Skåne.

Gläder mig där åt dubbelt så stor tomt som hemma i Sthlm, i zon 1 och utan råodjur yahoo.gif
men undrar hur valnöt klarar sandjorden? Egentligen ren sand under lilla lagret jord. Kustnära på Bjäre.
Inser att jag får sätta dem skyddat i några år, vettigt att sätta dem en o en i nedgrävd kruka? Snälla komplettera skötselråd, har sökt på forumet men alla tycks redan växa bra....
Alexander-VG-zon3
Så dom ute i kruka som du skyddat mot djur (så dom inte äter upp valnöten). Sedan bör dom gro till våren, man kan också om dom är riktigt färska spara dom och så dom till våren inne eller ute. Plantera sedan ut på friland.

Sandjord är inga problem, vattna i början (första sommaren kanske också ev nästa). Plantera dom så att dom får ta plats med tiden, valnötter blir väldigt stora (breda) med tiden.

Från frösådd kan det ta allt från 10år till 20år innan man får skörd.
kerstin z5-6
Så i såjord,ute, låt gro,i vår..Krukodla ev ett tag innan utplantering på växtplats.Lycka till
men Alexander:) sånt där berättar man inte smile.gifsmile.gifsmile.gif
Huggorm
Man bör nog inte vänta för många år innan man sätter plantan i jorden för gott. De har pålrot, så det är bra om den får gå dit den vill på en gång.
kerstin z5-6
Det är ett råd för kall zon.4-8-
Cilla
Jag har en frösådda äkta valnöt, Juglans regia som stod i kruka i 4 år i zon 3 innan den kom ned i backen hos mig. Frös ned i början, jag lät den bli flerstammig och nu växer den sakta men säkert och fryser inte ned i topparna längre.

Rådjuren gillar den skarpt så jag har skydd och sätter rosentaggkvistar runt den.
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-10-2012, 23:26) *
men Alexander:) sånt där berättar man inte smile.gif smile.gif smile.gif

Bara man inte berättar för valnöten smile.gif mycket jag undanhåller från min ena 1 växer i zon 3-4, 2 växer på en odlingslott, 3 är från frösådd giggle.gif

CITAT (Huggorm @ 18-10-2012, 23:44) *
Man bör nog inte vänta för många år innan man sätter plantan i jorden för gott. De har pålrot, så det är bra om den får gå dit den vill på en gång.

Tror nog det kan vara bra att krukodla för att bygga upp den liten om den ska vara i kallare klimat.
Huggorm
Visst, skall man plantera äkta valnöt i högre zoner så krävs nog alla knep. Där blir träden säkert inte så stora heller, så de kanske är mindre stormutsatta. I zon 1, som trådstartaren bor i, så tror jag dock att man kan plantera ut redan första året. Lite vintertäckning skadar säkert inte där heller iofs.
Alexander-VG-zon3
Ja i zon 1 och även 2 kan man sätta direkt (har själv gjort), dock i utsatta lägen så dom har frusit ner i topparna. Mitt självsådda valnöt här i mild zon 3(4) frös ner hårt efter första vintern, har dock i år växt mer än den frös. Tyckte det var lite konstigt att den frös nu när det var frost, bara bladen dock. [attachment=72931:IMG_2609.JPG]

Har en känsla av att det gått bättre, om jag medvetet sått den i kruka och ev tagit in den så den får lite storlek både på rötter och ovandelar innan man sätter ut. Även om dom får pålrot så är det ju ingen skillnad med dom man köper på plantskolor som också är instängda i krukor, ibland nog uppgrävda med avklippta rötter.

Har man torr jord är det kanske en fördel att sätta ut direkt just med rötterna så dom ''rakt och lätt'' kan söka sig.
Ingela i Segersberg
Har det någon betydelse var valnöten kommer ifrån, när man ska så den? T.ex. blir ett valnötsträd från en valnöt från Gotland mer härdigt än en valnöt från södra Europa? Själv bor jag i zon 3 och har gjort några försök med valnötter, men de har frosten/kylan tagit död på. Men jag vill gärna försöka igen.
Cilla
Ja, det har stor betydelse! Och är ett stort, spännande ämne dessutom.

Om du bor i zon 3 och någon gång har vägarna förbi Stockholm så finns det några nötgivande exemplar här. Deras nötter ger bättre chans för härdighet än de som vuxit i Skåne.
Ingela i Segersberg
Tack, Cilla. Då vet jag!
Pauline/Sthlm
Tack kära vetare!
Efter påläsning och tripp till sagda stuga har jag nu lagt äggen i olika korgar:
Grävt ned några i var sin hög kruka i skyddad rabatt i Skåne och satt ett par i likadana krukor i såjord inomhus i Sthlm.
Återkommer med rapport om eventuell framgång.

Cilla.... Går det att få/köpa några stockholmsnötter? Skulle vilja försöka sätta i NV-hörn (soligt) av tomten, efter grodd och några års öm omvårdnad och med något gravt rådjursavskräckande
Pauline/Sthlm
Kort rapport per gångna helgen.
Jag kunde inte bärga mig utan gjorde en Karlsson-på-taket (jfr persikokärna); krafsade mjukt och storhänt i innekrukorna hemma och si, den mindre nöten har grott. Väntar ännu på den största finaste.
HelénE
CITAT (Cilla @ 19-10-2012, 14:41) *
Ja, det har stor betydelse! Och är ett stort, spännande ämne dessutom.

Om du bor i zon 3 och någon gång har vägarna förbi Stockholm så finns det några nötgivande exemplar här. Deras nötter ger bättre chans för härdighet än de som vuxit i Skåne.

Och var växer de träden i Stockholm? Skulle gärna vilja ha tag ett par nötter...låter spännande.

Helén (Åkersberga)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon